donderdag 24 maart 2011

Huisvlijt en andere zaken.



Het was deze week een beetje stil aan het blogfront bij mij. Te vaak in de zon gezeten en teveel andere dingen aan mijn hoofd.
Bijna zou ik binnenkort met mijn man een paar daagjes meegaan naar Italië. Maar voor ik alles kon regelen (werk en kids) was het alweer voorbij: hij moet in die tijd waarschijnlijk zelf naar Korea, Japan en China. In een week ofzo. Vorige week was het India en gisteren en vandaag Polen. Misschien wordt Italië nog wel iets, who knows. 'Wat in het vat zit, verzuurt niet' is toch niet voor niets een gezegde?
Ook werd gisteren mijn oude krot gejat. Je wilt het bijna niet geloven: bagagedrager hing los, alles kraakte en knierde, totaal verroest, mijn kinderen willen niet eens naast me fietsen. Toch had iemand (scholier?) er blijkbaar nog behoefte aan, want hij is pal voor onze winkel gestolen.
Het was natuurlijk ook mijn eigen schuld, niet op slot gedaan. Het was zo'n krot en we wonen in een durp! Ik mis 'm nu wel want mijn normale (oude omafiets, nog van mijn oma) heeft al een tijdje de ketting eraf. Nu moet mijn man dit weekend dus toch maar eens aan de slag als fietsenmaker.

Heel eerlijk gezegd kon ik ook niet bloggen over geslaagde foodprojecten: alles mislukte. Mijn oven-donuts, echte buttermilk-pancakes en het oorspronkelijke deeg voor onderstaand project.
Ook eigen schuld: ik had vaak Amerikaanse recepten met cups en tablespoons. Daar bestaan fantastische omrekentabellen voor, maar ondertussen vergat ik vaak dat ik maar een 1/2 recept maakte.
Dus ook ALLE ingredienten moest halveren. Gek genoeg smaakten de mislukte creaties mijn kinderen prima, er zat natuurlijk altijd wel boter en suiker in, gouden combinatie.
Voor onderstaand project heb ik dus uiteindelijk maar weer vertrouwd zandkoekjesdeeg gebruikt.




Iedereen kent wel de simpele theebiskwietjes met kartelrand. Wij deden er altijd 2 op elkaar met boter ertussen (nog vaak). In het Frans heten ze petit- beurre, in Duits butterkekse, Engels weet ik zo niet.
Nu zag ik laatst in een kookwinkel voor deze koekjes een uitsteekset waarbij je zelf de tekst kon samenstellen! Die kon ik niet laten liggen.
Op internet heb ik vervolgens een zo oorspronkelijk mogelijk recept gezocht en gevonden. Resultaat: Hele gewone droge vanillebiskwietjes met eigen tekst!

Theebiskwietjes

437g (3 1/2 cup) bloem
75g (1/2 cup) maizena
1/4 grote theelepel zout
1/2 gr.theelpl baking powder
1/2 gr.theelpl baking soda
170g (12 eetl.) boter, zacht
200g (1 cup) suiker
3 eierdooiers
245 gr (1/2 cup) melk

Verwarm de oven op 160C. Meng alle droge ingrediënten en zet opzij. Mix de boter en de suiker tot een romige massa (1-2 min.). Voeg de melk toe en blijf mixen.
Vervolgens de helft vd droge ingrediënten, dan de melk en tot slot de rest van het bloemmengsel. Stop met mixen als alles 1 geheel is.
Rol nu het deeg tot een rechthoekige dunne lap. Dit gaat handig tussen 2 vellen bakpapier.
Bij voorkeur stop je nu de hele lap kort in de koelkast/vriezer. Maak je lettercombinatie (in spiegelbeeld!!!!). Steek koekjes met de uitsteekvorm, beetje heen-weer wiebelen en mèt vorm optillen. Pas de veerkonstructie induwen als je de koekjes uit de vorm wilt laten vallen, anders krijg je een soort balk om je woord, minder mooi!
Leg alle uitgestoken koekjes op een vel bakpapier en plaatst deze in de vriezer. (15 min. ofzo). Bak vervolgens de koekjes mooi blond in 9-10 min (officieel, of langer tot OK). Ze harden wel op!

Opmerkingen en suggesties:
  • Bij de koekjes van zanddeeg was ik vergeten dat de koekjes nog harder werden. Het waren nu net spreuktegeltjes.
  • Het is geen kinderwerk, een hoop gepriegel. Je moet alle 85 letter/cijfer-dingetjes eerst los maken. Dan je woord in spiegelbeeld zetten waarbij het midden vastzit. Als je meerdere woorden wilt (zoals ik) dan maak je eerst het koekje met je middelste woord en stempel je de andere woorden er los omheen. Niet te hard duwen!
  • Mijn oudste dochter (13) had natuurlijk direct de set meegesneaked om met haar vriendinnen koekjes te bakken. Ik hield mijn hart vast, maar tot mijn verbazing waren alle 85 lettertekens nog compleet. Zij hebben koekjesmix van Koopmans gebruikt, wel met minder boter voor steviger resultaat, suggestie op het pak. Volgens mijn dochter waren ze heel goed gelukt, zeer leesbaar en erg lekker. Ik heb het niet kunnen controleren want er bleef natuurlijk geen kruimel over!



Leuk hè, collage via picasa







2 opmerkingen:

  1. Een zeer informatieve blog
    Ik ken nog een site :hapjesrecepten.net

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, bedankt voor je complimentje. Ik zal de site eens gaan bezoeken, lekkere hapjes zijn altijd welkom! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen