zaterdag 20 juni 2020

Tuinjuwelen

 
Wij zijn altijd heel happy met onze tuin. Niet mega mega groot (dankzij onze verbouwing), maar zeker niets om over te klagen.Ieder jaar is het weer genieten van alles dat groeit en bloeit.
De opzet vd tuin is vrij simpel met aardig grasveld, bloemenborder en 3tal terrasjes.
De hele dag keuze uit zon/schaduw, met zon tot zeker 19.00 uur!
Wel is de (zand)grond erg arm en we hebben eigenlijk nooit de moeite genomen om daar iets aan te verbeteren.
Maar dit jaar was ik het zat, in omliggende tuinen zag ik allemaal planten groeien/bloeien waarvan ik toch zeker wist dat ik ze ook geplant had, ooit...
Zelfs lavas (maggiplant) wilde niet groeien (is normaal onkruid)
Tijd voor actie!
Diverse zakken compost later ziet de grond er iets gezonder uit. Ook maar direct een aantal nieuwe planten gekocht. Deels 1jarigen, dus 1 seizoen plezier, maar de tuin staat er fleurig bij.
Ook eindelijk onze geliefde verstorven Japanse kers vervangen door een nieuw exemplaar, zal wel 20 jaar duren voor het er weer een beetje op gaat lijken....


Issue nr.2 zijn slakken, onze tuin wemelt er van. Doen vast zeer nuttige dingen, maar diverse planten overleefden hun bezoek niet. Sinds ook mijn net nieuw gekochte vrolijke margrieten ten onder dreigden te gaan, ga ik elke avond op slakkenjacht.


Niet de leukste activiteit (wil meestal gewoon naar bed), maar gewapend met mobiel (voor zaklamp), plastic zakje om de hand voor slijm en bakje, pluk ik elke avond zeker 10 slakken uit de tuin. Huisjes en naaktslakken.
Heel hypocriet gooi ik ze dan in de groenbak, uit het oog/uit het hart...



bramen-to-be, nu bijenfeest

Diep in mijn hart geniet ik nog wel het meest van alle eetbare dingen in de tuin. Geen complete moestuin, maar her en der gewoon leuke zaken.
Voor mijn verjaardag kreeg ik peper/paprika en courgetteplant, ik kijk ze de grond uit.
Voor de lol ook wat bonen gepoot, nog niet megemega succes, waarbij bovengenoemde slakken waarschijnlijk de oorzaak zijn.
De wigwammen van stokken zien er in ieder geval wel leuk uit!

 
 
de gele frambozen kunnen we 2x per jaar oogsten!
 
 
 

De rode bessen gingen beter dan vorig jaar, maar ook nu zat er weer een vreemd virus in de bladeren, waar luizen en dus mieren op af kwamen.
Het tuindersleven gaat niet over rozen (die het trouwens wèl goed doen)
 
Schneewittchen
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten