vrijdag 11 maart 2011

Hoog bezoek.

Zomaar, in ONS dorp, een culinaire bekendheid!
Gisteravond gaf Onno Kleyn een culinaire lezing in de lokale bibliotheek.
Onno Kleyn, bekend van de kookcolum in de Volkskrant en schrijver van diverse kook/wijnboeken.


Zijn laatste uitgave, 52 Weekendmenu's, samen met co-schrijver Loethe Olthuis, werd zelfs genomineerd als beste kookboek van 2010. (prijs ging uiteindelijk naar Home Made van Yvette van Boven).
Ik was bijna niet gegaan. Het gaf me een beetje een aapjes kijken -gevoel maar gistermiddag bedacht ik mij. Zo'n man kiest er toch zelf voor, er zit natuurlijk een commerciële gedachte achter en hoe vaak komt zoiets nu voor in ons dorp? Die kans moest ik benutten. Ik was niet de enige! Vlak voor 8'ten bemachtigde ik het laatste kaartje. Volle bak, zo'n 60 man.
Ik was wel een van de jongsten. Het publiek bestond grotendeels uit het vergrijsde deel van de regio. Waarschijnlijk veel Volkskrantlezers en/of verstokte lezingengangers. Ook veel mannen, wat opmerkelijk scheen te zijn.
Het thema was 'Italië op je bord'.
Onderbroken door een wijn/koffiepauze vertelde Onno Kleyn enthousiast en humorvol over zijn eetbelevingen in Italië. (waar hij ook een jaar gewoond heeft). 
Hoewel hij erkende een verstokte francofiel te zijn benadrukte hij de positieve kanten van de eetcultuur in Italië: uitzonderlijke gastvrijheid, de flexibiliteit en de kracht van eenvoud met goede ingrediënten als basis. Dit alles illustreerde hij door een paar stukjes uit eigen werk voor te lezen.
Het was een onderhoudende avond.
Natuurlijk was er gelegenheid tot het aanschaffen van 1 of meerdere van zijn boeken. Je kon je zelfs inschrijven voor zijn binnenkort nieuw te verschijnen boek over wijnverhalen. Geen kook of wijnrecensieboek maar een verzameling verhalen waarin wijn de hoofdrol speelt. (voor zover ik begrepen heb).

Thuis hadden we die avond lekkere kippetjes uit de oven gegeten maar ik was vergeten vt voren een smakelijke foto te maken, hoewel dit voor mij nog steeds goed smaakt. Lekker de restjes afpeuzelen als ontbijt!


nog steeds lekker
Kip met groenten uit de oven (beetje Coq au vin)

1 of 2 scharrelkippen (of kippenpootjes)
1 a 2 citroenen
knoflooktenen, heel en gesnipperd
tijm, rozemarijn, oregano
vlees/kipkruiden
ui, courgette, rode paprika, tomaten, kastanjechampignons en aubergine (alles grof gesneden)
1/2-1 blik tomatenblokjes
4-5 laurierblaadjes
restje wijn (rode/witte), pernod is ook lekker
beetje kippenbouillon
olijfolie
bloem
zout, peper

Verwarm de oven op 180-200C. Maak een paar sneden in de dijbenen van de kip (is het sneller gaar).
Snij de citroen in kwarten en stop 2 stukken in een kip. Net als de teen knoflook (kan ongeschild, 1x doorgesneden) en 1 of 2 laurierblaadjes.
Kruid de kip met de tijm, rozemarijn, oregano, zout, peper en kipkruiden. Smeer in met wat olijfolie.
Giet een scheutje olie in een ovenbraadslee. Leg de kip er in met alle groenten er naast. Giet de wijn, tomatenblokjes en bouillon erover. Verdeel de resterende laurierblaadjes, citroenparten en de gesneden knoflook over de slee. Zet de oven op grillstand.
Na een half uurtje draai je de kip(pen) om en hussel je de groenten een beetje. Ze moeten wel wat vochtig zijn. Wanneer ook de andere kant lekker gekleurd is kun je de oven ook op ovenstand zetten zodat alles niet verbrand. Als de kip gaar is (als er helder vocht uit een nieuwe snee komt, waarschijnlijk na 60-90 min) haal je de kip uit de braadslee en dek af met aluminiumfolie.
Van een paar eetlepels bloem en een scheutje olijfolie maak je een soort beurre manié (normaal met boter). Dit smeuïg papje roer je door de groenten en saus zodat het gaat binden. Nog 5-10 min. garen in de oven.

Wij aten dit met tagliatelle en sperziebonen. Er zouden ook gebakken aardappeltjes bij kunnen maar doordat de saus best wel vet is glibbert de pasta zo lekker naar binnen.
De saus heeft een rustige smaak, soort ratatouille. Je zou het kunnen oppeppen met meer wijn,  alle tomatenblokjes, meer kruiden en pittige peper.

1 opmerking:

  1. Tocht altijd wel leuk hoor die verhalen van culinaire mensen... Ik hou er wel van! Ik ga binnenkort ook naar Almere proeft, alhoewel dat voornamelijk over wijn gaat, maar ik vind dat soort evenementen wel leuk (overigens zijn er straks ook vrijkaartjes te winnen op mijn blog voor dit event..)
    En dat kippetje van jou; ik vind hem zelfs kaal er nog lekker uitzien! :)

    BeantwoordenVerwijderen