donderdag 15 september 2016

Slimme knolselderij-tomatensoep



Vorig jaar heb ik de knolselderij ontdekt en ik ben nu een hele grote fan.
En dan heb ik het niet over de erwtensoep (niet mijn favoriet).
Knolselderij is zo gemakkelijk inzetbaar in roerbakschotels, lekker geroosterd in de oven met andere wintergroenten, gemixt met aardappelpuree (minder koolhydraten), rauw in salades, in de bami, pasta's en ook vaak in de soep!
Zoals dit weekend, ik moest werken, de helft was niet thuis dus tijd voor een gemakkelijke maaltijd. Tomatensoep met restjes groenten en gevulde wraps.
Echt zaterdagavondeten, simpel, voedzaam en de koelkast ruimt op!

knolselderij-tomatensoep (3 liter)

1/2 knolselderij, geschild, in blokjes
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
hand peterselie, stengels en blad
1 medium wortel, blokjes
0,5-1 rode paprika, blokjes
hand broccoli, kleine roosjes
2 à 3 blikken tomatenblokjes op sap
(scheutje gembersiroop)
bouillon 1,5-2 liter (blokjes?)
snufje tijm
snufje oregano
peper/zout
olijfolie
laurierblaadje
 
Fruit de ui en rode paprika in wat olijfolie. Bak daarna de knolselderij en de knoflook lekker mee. Voeg de tijm, oregano, laurierblaadje, peterseliestengels in stukjes, bouillon en de tomatenblokjes toe. Breng het geheel aan de kook en laat daarna 20-30 min. pruttelen tot de groenten boterzacht zijn.
Vis het laurierblaadje en een grote soeplepel groenten uit de pan en pureer de rest met de staafmixer tot een glad geheel. Voeg de soeplepel gekookte groenten weer toe samen met de verse groenten. Kook het geheel nog 10 min. tot de nieuwe groenten beetgaar zijn. Op smaak maken met peper/zout en evt gembersiroop (als het te zuur is) en verdun naar wens met extra water/bouillon.
Serveren met verse, gesnipperde peterselie.

Knolselderij is ook nog eens een hele gezonde groente, het bevat vit. C, weinig koolhydraten, vit. B11 (foliumzuur) en een naar het schijnt unieke combi van calcium/magnesium/ijzer (voor een goed bloeddruk en sterke botten). Tevens bevat het choline, deze stof kan ontgiftend werken, is cholesterolverlagend en kan een positieve werking hebben op de hersenen/geheugen. (ik ben ook echt véél slimmer geworden de laatste tijd!!!!!)
De latijnse naam is Apium, wat zou wijzen op apex (hoofd). Vers geraspte knolselderij zou vermindering van epilepsieaanvallen bewerkstelligen. 

Desalniettemin: mijn kinderen vinden gepureerde soep echt heel erg vies.(erfelijk, het is de hoofdreden dat ik erwtensoep zo vies vond/vind). Om hen tegemoet te komen heb ik dus maar een deel vd knolselderij gepureerd. Ze vonden het nog steeds verschrikkelijk. Ik zelf vond het een hele aangename soep,  door de knolselderij extra voedzaam en zacht zoet/aards. Ingedikt zou het ook een prima pastasaus kunnen zijn.
Gelukkig voor de kids is er op zaterdagavond ook altijd chips en gingen ze dus niet geheel hongerig (en iets slimmer) te laat naar bed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten