woensdag 25 mei 2011

Eerlijk duurt toch het langst?

aardbeien-munt-yoghurtijs
Hoewel ik er er zelf geen ervaring mee heb bestaan er groepen bloggers die een soort afspraak hebben om elke maand een recept te bloggen dat in een bepaald wisselend thema past. Individueel iets gezamelijks doen. Doet mij denken aan een boekleesclubje.
Het leuke hiervan kan zijn dat je gekieteld wordt om iets te maken dat je normaal misschien niet zou doen, dat buiten je comfortzone ligt bijv.
Het houdt je creatief en kan ook een manier zijn om je blog in the spotlights te brengen.
Enkele bekende internationale zijn: Daring Bakers, Daring Cooks, Tuesdays with Dorie, French Fridays with Dorie. Bij de laatste 2 werken aangesloten leden samen alle recepten door van de kookboeken van Dorie Greenspan.

In Nederland bestaat ook zoiets: Het foodblog event.
Oorspronkelijk in 2008 opgericht en na een tijdje rust aan het front dit jaar weer actief met een steeds groter wordend aantal deelnemers. Per maand is één vd leden de 'host'. Hij/zij bedenkt het thema en beheert alle inzendingen. Na sluiting vh inzendtermijn publiceert deze host een overzicht van alle inzendingen. Gewoon leuk.
Tot nu toe heb ik nooit meegedaan. Bij de internationale events moet je eigenlijk altijd mee doen en ik heb niet zo heel veel zin aan zo'n tijdsdruk (slap excuus, het lijkt me vaak gewoon te moeilijk, vooral het bakken).
Van dit NLevent krijg ik de indruk dat je gewoon per keer mee kunt doen en deze maand is dus mijn primeur.

Het thema is zuivel. De host Marsepein. Dit was the easy part. Wat nu te maken?
Zuivel heeft veel gezichten. Kaas, melk, boter, yoghurt, kwark, en alle variaties hierop. Toetjes, voorgerechten, hoofdgerechten, gebak, overal kun je zuivel instoppen. Keuze genoeg dus, maar ik wilde iets simpels met spullen die ik al in huis had. Zo kwam ik op aardbeienyoghurtijsjes. Een kennisje van mijn ouders maakte altijd dit soort ijsjes (of was het karnemelk) en in mijn herinnering was het heerlijk.

Men neme:

1/4 liter Griekse yoghurt
250 gr schoongemaakte aardbeien in kleine stukjes.
beetje suiker
citroensap 

Zet de aardbeien een tijdje weg met wat suiker. Er ontstaat nu een soort suikerstroopje die je lekker kunt gebruiken.
Pureer de aardbeien + vocht met de yoghurt en evt extra suiker. Bevroren wordt de smaak minder zoet, dus hoog op smaak maken. Een beetje citroensap kan het wat frisser maken. (Griekse yoghurt is erg romig, een beetje weeïg). 
Toen bedacht ik dat aardbeien en munt altijd een goede combinatie zijn, aardbeien-munt-yoghurtijsjes dus. Het probleem was alleen dat ik geen munt had! Wel verse oregano. Is ook groen. Omdat ik graag een mooie foto wilde maken besloot ik de oregano er door te doen. Van basilicum/aardbei had ik ook wel eens gehoord.

Giet het aardbeien mengsel in de ijslollievormpjes en meng met een vorkje/lepeltje de gesnipperde stukjes munt erdoor. Laat iets opstijven in de diepvries en zet er dan houten stokjes (of in mijn geval, lepeltjes ) in. Zet een nachtje in de diepvries. Tadaa:

Aardbeien-munt-yoghurtijsjes
(met een beetje cheaten, eerlijk=eerlijk)   
  


PS. Bij het maken van de foto had ik nog steeds geen mint. Dit plantje uit de tuin vond ik er erg op lijken, toch? Geen idee wat het wel is. Food for thought.
PS2. Alleen yoghurt-muntijsje lijkt mij ook lekker, een soort lichtgroen indiaas lassi-ijs.
PS3. De smaak? Best OK. Oregano is ook een beetje zoet, dus past best bij aardbei, hoewel mint waarschijnlijk lekkerder is. Het was wel onprettig om stukjes blad in je mond te hebben. Meepureren dus.
Er zaten iets teveel waterkristallen in. Het vocht van het aardbeiensapje? of het vocht in de yoghurt? Volgende keren misschien de yoghurt uitlekken en de aardbeien niet in suiker zetten!



5 opmerkingen:

  1. Welkom en bedankt voor de bijdrage!
    Ik had ook ijsjes gemaakt laatst, maar dan met kwark. Bevat net iets minder vocht en dan krijg je minder kristallen. Even uit laten lekken kan natuurlijk ook, wat jij zegt.

    Ze zien er mooi uit, hoor! En is dat geen citroenmelisse trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd lekker, zelf gemaakt ijs.
    Ik ga overigens waarschijnlijk niet naar het Fab Food Festival. Vandaag ben ik op een dag voor een kindertehuis op Java. Morgen ben ik wel vrij, maar weet nog niet of ik dan ga. heb nogal veel gewerkt. Ik kijk dus morgen.

    Ga jij wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, ik ga vandaag dus ook niet. Ik vind het nogal koud. :( Gisteren ook al een dagje weggewaaid. Vind ik wel genoeg.

    Leuk dat je ook naar de UnderGroundBoerenmarkt komt! Dan zie ik je daar! Leuk!
    Ik neem de Pubers mee. Gek genoeg vinden ze het enig. Maar ja, ik ben dan ook wel een erg domme moeder... XD

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He gerry! Ziet er heerlijk uit dat ijs! En dat plantje; lijkt inderdaad op munt maar wat het is... onkruid? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb echt geen idee, een suggestie was citroenmelisse, maar dan zou ik dat toch een keer geplant moeten hebben. Of toch een wilde munt soort ofzo. Het ruikt niet echt speciaal. Zolang het maar geen nederwiet is! Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen