vrijdag 1 november 2013

Voor alles is een 1e keer!


Deze maand doe ik voor het eerst mee met de Foodblogswap!
De wat?
De foodblogswap, een facbookproject van meerdere foodbloggers waarbij je random iemand anders blog krijgt toegewezen, je daar een recept van kookt en er vervolgens op je eigen blog weer over blogt!
Je swapt dus, uitruilen.
Ik zat nooit op facebook, had ook geen pagina maar sinds onze familiepagina bestaat heb ik ook een eigen page. Waar ik nog steeds niets meedoe, maar nu kon ik dus wel meedoen met de blogswap.
Voor mijn vuurdoop kreeg ik het leuke blog 'Cakeje van eigen deeg' toegewezen.
Spekkie naar mijn bekkie natuurlijk, lekker bakken.
Toch was het nog best moeilijk, uiteindelijk heb ik gekozen voor de redvelvet cupcake.
Typisch Amerikaans. Rood fluweel, klinkt toch geweldig?
In de VS was ik echter niet ondersteboven vd smaak, homemade-uitdaging dus!

Voor mij is het verhaal achter de redvelvet het intrigerendst.
De dieprode kleur is eigenlijk het resultaat van een scheikundige reactie tussen de karnemelk, chocolade en azijn.
Chocolade bevat een natuurlijke pigment (Anthocyanin) dat bij hoge Ph-waarde rood kleurt.
Voor van Houten het alkaliseren van chocolade uitvond (dutchen) was chocolade veel zuurder en was het kleureffect dus groter.
Tegenwoordig wordt meestal bijgekleurd met voedingskleurstof of biet.
In Amerika gebruikt men trouwens nog wel veel de non-dutch/non-sweetend chocolade. Deze is veel intenser en kan dus in een recept niet altijd zomaar vervangen worden door onze 'flauwe' cacao.


Het recept is denk ik vertaald uit het Engels, 56 gr. boter is anders toch wel heel bijzonder.
De bakpoeder heb ik daarom ook maar vervangen voor bakingsoda, ook typical American.
Eigenwijs als ik ben heb ik ook geprobeerd de cakejes te maken zonder extra kleurstof, kijken of er toch een rode kleur zou ontstaan.
Niet echt dus, misschien was er daarvoor ook wel te weinig cacao.



Redvelvet cupcakes (12 stuks)

  • 150 gr (zelfgemaakte) cakemeel (bloem met maïzena, zie oorspronkelijk recept)
  • 2 el cacao
  • 3/4 tl bakpoeder
  • 1/4 tl zout
  • 1/2 cup karnemelk
  • 1 el vanille extract
  • 1/2 tl azijn
  • rode voedingskleurstof (bijv. Wilton icing color paste no-taste red)
  • 150 gr fijne kristalsuiker
  • 56 gr ongezouten roomboter
  • 1 biologisch ei

  • Zie voor de bereidingswijze het blog van Cakeje van eigen deeg met veel mooiere foto's.
    Ben een beetje lui, heb het druk met andere culinaire zaken, daarover later meer.

    Ik had IKEA-papiertjes gebruikt, ze zakken vreemd uit. Hierdoor had ik de cups te vol gemaakt en eindigde ik met 9 mega-cupcakes.
    Gelukkig hoorde er frosting op, ik heb mascarpone gemixed met poedersuiker.
    Officieel met een Ermine/boiled milk/butter roux frosting.
    Recept HIER.

    De cakejes waren light en fluffy, precies hoe een cupcake hoort te zijn.
    Ik ben nog steeds niet weg vd smaak, beetje nikssig.
    Doe mij maar gewoon een full blood chocolade cupcake.
    Chocolade is toch zo gezond?



    'k Ben benieuwd welk blog ik de volgende keer krijg toegewezen, hopelijk lukt het mij dan wèl om het logo op de foto te plakken.

    Andrea van 4Pure.nl liet zich inspireren door mijn rozenbottelsiroop,
    http://www.4pure.nl/page1/index.php?id=8644192841045073362

    4 opmerkingen:

    1. Leuk dat je de red velvet cupcakes geprobeerd hebt. De bakpoeder moest trouwens wel echt bakpoeder zijn, dit kun je niet zomaar door baksoda vervangen.
      Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om rode cupcakes te krijgen zonder kleurstof, zover ik weet. Ik vind het in ieder geval een fijn recept, aangezien andere red velvet recepten een mislukking waren en deze blijft keer op keer goed.
      Leuk die tip van die meel/melk frosting. Ik kende 'm al en ik denk dat ik die als uitdaging een keer ga proberen te maken :)

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Hoi Lian, bedankt voor je bezoekje. Op naar de volgende foodblogswap!
      Gr, Gerry

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ik heb er ook vele geprobeerd, maar ik vind het allemaal maar 'zo zo'. Ik vind de creamchees frosting wel erg lekker, maar ja, om die nu zo op te lepelen....

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Hoi Esmée, ik geloof ook niet dat redvelvet cakes en ik best friends gaan worden, groetjes, Gerry

        Verwijderen