maandag 2 mei 2011

Koninginnedagschatten (goed Scrabblewoord)

 


 Ik hou van Koninginnedag! Het kneuterige, de chaos en alle bekenden. Hoewel wij al ruime tijd best dicht bij Amsterdam wonen (1/2 uurtje), heb ik daar nog nooit Koninginnedag gevierd. Wat dat betreft ben ik een provinciaaltje die naar de 'Grote Stad' zou gaan. Veel te druk, de mensenmassa. Bij ons in het dorp is het heerlijk simpel. Rommelmarkt in de ochtend, bandjes en optredens 's middags. Voorgaande jaren probeerde ik van overtollige huisraad af te komen. Gelukkig ben ik daar nu wel een beetje doorheen.
Geen Fisherprice en Duplo meer!
Toch miste ik het zaterdag wel een beetje, dat koopmansgebeuren. Lekker iedereen aanspreken, beetje gek doen. Volgend jaar ga ik echt weer mee doen, mits het aardig weer is. Als het goed is hebben we dan een nieuwe grotere keuken en dan ga ik lekker taarten/cakejes bakken.

Mijn oudste dochter had wel op het laatste moment met vriendinnen een kleine onderneming opgezet. Als perfectionist moest ik wel even slikken bij de aanblik van de (mis?)baksels. Maar ik moet toegeven: de dames stonden zeer vroeg op (hadden in de tuin in een tent geslapen) en regelden verder alles zelf. Rond 11 uur was alles uitverkocht (of opgegeten).
De winst is al omgezet in beltegoed.
Mijn jongste had de beste handelsgeest: hij kocht 2ehands Donald Ducks bij vriendjes, ging ze lekker lezen in het zonnetje en verkocht ze daarna met winst! Het waren er maar 3, maar hij voelde zich de koning te rijk. Prachtig.

Ook ik was blij met mijn buit: een ondiep cupcake-bakblik (recept volgt) en een soort wafelijzer. En dat voor 2.50 Euro!
Thuis direct uitgeprobeerd. Ik moet zeggen, het idee was leuker dan het resultaat. De wafels waren erg vet en smaakten een beetje als de korst van een lekkerbekje. Mijn kids aten ze niet eens helemaal op.
Maar mooi waren ze wel, misschien moet ik nog wat experimenteren voor een beter resultaat (bierbeslag ofzo).





Je maakt een dik beslag van melk, bloem en eierdooier. Verhit de olie in een pan. Laat het ijzer in de olie heet worden, doop het daarna in het beslag (tot aan rand ijzer). Frituur daarna de wafel in de hete olie (paar seconden) tot hij bruin is en een beetje los laat.
Maak wafel los en herhaal procedure. Lekker met poedersuiker.

1 opmerking:

  1. Jammer dat de wafels aan de vettige kant waren, maar ik vind het een onwijs leuke keuken-gadget!

    BeantwoordenVerwijderen