zaterdag 8 januari 2011

Rollade met DE saus !!!!!

Studentenkost (nee, geen kots).




Mijn man woonde tijdens zijn studie Mijnbouwkunde in een studentenhuis in Delft. Ik heb daar vele weekenden doorgebracht.
Het was een echt studentenhuis op z'n ranzigst. De plee(sorry, WC) werd eigenlijk nooit gepoetst (behalve soms door mij, en ik hou al niet van poetsen) dus je kon goed zien wanneer er een feestje was geweest. (uitscheiding van lichaamssappen in diverse vormen). Er woonden 4 heren, hoewel dat natuurlijk niet het juiste woord was. Gelukkig was mijn man nog enigszins fatsoenlijk: hij verschoonde toch meestal zijn beddengoed als ik kwam.
Huishoudelijke taken stonden natuurlijk op een zeer laag pitje. Zo ook het koken. Er waren huisgenoten die het presteerden de hele week macaroni met ham/kaas te eten. Uit dezelfde pan en waarschijnlijk ook nog wel met het zelfde bord en vork. Of de hele week hutspot. Of iets dat je niet helemaal meer kon definiëren. Mijn man was natuurlijk een positieve uitzondering: hij kookte toch bijna wel iedere dag en waste dan zijn ene pan af.
Ik woonde deels nog thuis en voor mij was het een leuke uitdaging om af en toe iets culinairs te proberen.  Ik(18) verzamelde toen al recepten in een schriftje en we hebben leuke dingen gekookt. (nadat we eerst de keuken en pannen hadden ontsmet.)
Sommige studievrienden hadden recepten van thuis meegekregen als back-up in moeilijke tijden. Na een beetje customizen zijn daar gerechten uit voortgekomen die nu nog regelmatig bij ons op tafel staan.
Dat zijn ook echt mijn man's recepten, en dat laat ik graag zo, hoewel ik het natuurlijk eigenlijk beter kan.
Voorbeelden: - papa's lasagne (met kwark/kaas-                                    mengsel ipv  bechamelsaus), nr 1. bij de kids,
                   - goulash
                   - tortellini met prei/ham/roomsaus
                   - rollade met DE saus
                            
Het laatste gerecht heet bij ons thuis dus echt zo, en het is zo'n voorbeeld van een combinatie waar je zelf nooit opgekomen was en dat ook heel vies klinkt maar die iedereen lekker vindt. (nou ja behalve mijn oudste die het zonde vindt van de rollade).



 
Het is en soort babi pangangsaus waarbij zoet (stroop), zuur(tomatenketchup) en pittig(sambal) samen een lekker geheel maken. Het allerlekkerst is een half-om-half rollade, sudderrundvlees met een hart van varkenshaas, zodat je veel smaak aan de saus geeft en een mals hart over houdt.
In Drenthe en Groningen is dat volgens mij een bekende combinatie maar hier (Noord-Holland) stond onze slager echt met z'n oren te klapperen. Schouderkarbonade of zelfs varkenslappen zou ook kunnen, een varkensfiletrollade wordt echter te droog. De saus brandt snel aan dus een sudderplaatje is zeker niet overbodig.

Naschrift 14/1: volgens mijn man kan ik zeer goed overdrijven en was het echt niet zo erg!

Rollade met DE saus

varkensschouderrollade van 800-1000 gr.
1 grote ui/2 kleintjes, gesnipperd
bakboter
gelijke hoeveelheid stroop( echte stroop, geen knijpfles) en ketchup, ongv een theekopje elk
3 of meer tl sambal
1 el gemengde Provençaalse kruiden of 2 tl majoraan en 1 tl rozemarijn, beetje tijm
2 laurierblaadjes
snufje neutrale vleeskruiden
zout
diepe vleespan met deksel

Braad de rollade goed aan in ruim boter, zeker meer dan 50 gr. Dit is de basis vd saus.  Als de rollade goed aangebakken is heeft de saus een diepere smaak.
Haal de rollade uit de pan en zet opzij. Bak de uisnippers in het achtergebleven bakvet tot ze zacht en bruin zijn.
Giet de ketchup en de stroop tegelijk in de pan zodat je ongeveer dezelfde hoeveelheid krijgt. Wees niet te bang voor de stroop. Voeg de sambal toe en alle kruiden. Stop de rollade weer in de pan.
Op een laag vuurtje met de deksel op de pan laten sudderen. Meestal ongv. 30 min/500 gr. Regelmatig omkeren.
Houdt de saus erg goed in de gaten ivm met aanbranden. Evt een scheutje water toevoegen. Door toevoeging van zout wordt de saus voller, meer sambal natuurlijk pittiger en door meer ketchup minder zoet. Het is een persoonlijke balans.
Serveren met rijst en frisse salade of gekookte aardappelen en sperzieboontjes.




Naschrift: dit recept is sinds zijn publicatie als meer dan 11.000 keer bekeken!
Heel bijzonder.
Nog nooit enig commentaar/vraag of reactie op gehad. Ook heel bijzonder....

5 opmerkingen:

  1. DE saus is iedere feestdag een MUST in ons gezin. Er moet altijd minstens 1 rollade met deze saus gemaakt worden. Te lekker voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoihoi. Wat een goed bericht. Ben een beetje inactief met mijn blog op het moment, maar zie toevallig net je opmerking. Leuk.
    Bij ons ook nog steeds favoriet. Kamerwonende kids maken ook wel eens een variant met karbonade of kip, óók lekker. Groeten Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is nou zo'n recept waar altijd om gevraagd wordt. Niet alleen de kinderen of aanhang, maar zelfs door familie en vrienden. De saus heb ik zelf nooit als babi pangang saus gezien, maar dat deze echt heerlijk is is toch zeker een feit.
    Alle saus gaat iedere keer weer helemaal op, want niet alleen over vlees maar ook bij je patatjes of aardappelen is dit een verrijking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoihoi, kijk voor het eerst sinds tijden weer eens op mijn best inactieve blog en zowaar: een recente reactie!
      Fijn dat DE saus zo'n succes is, wij worden er ook altijd nog blij van.
      Bedankt voor je spontane reactie
      Groetjes, Gerry

      Verwijderen