dinsdag 2 oktober 2012

Zelf slingers ophangen

Toen ik na het broodbakken bij mijn oud-collega langs ging (zie HIER) vertelde ik natuurlijk ook trots over mijn blog. Ze waren impressed, maar vonden wel dat ik voornamelijk over zoetigheden schreef.
En inderdaad, als ik mijn laatste blogposts terug lees zie ik alleen maar taart en gebak. Zoals ik wel eerder uitgelegd heb komt dat gewoon omdat dat voor mij praktischer is ivm foto's maken etc.
Warm eten moet je warm eten, geen tijd voor 300 foto's. Nu naar de winter toe is het gebrek aan licht soms ook de spelbreker.
Hoewel ik mij toen maar weer eens voornam om over iets hartigs te bloggen komt hier toch weer eerst iets zoets!


Mijn oudste dochter, Ilja, heeft namelijk iets leuks gebakken en wil graag dat ik erover blog. Samen met 2 goede vriendinnen hadden ze bedacht dat ze hun verjaardag gingen vieren. Dat er niemand jarig was maar een onbeduidend detail. (2 jarig in de zomervakantie en 1 in November).
Bij feest hoort taart.
Aangezien het feest in teken stond van glamour/glitter en overdaad moest het ook een 'over the top'-taart worden. En dat is prima gelukt!
Na het succes vd tiramisutaart besloten we meerdere genoise-bodems te bakken. De glamour-twist zat 'm in het overdadig gebruik van kleurstoffen: het werd een regenboogtaart.
Terwijl de andere dames vd feestcommissie zich stortten op het maken vd  versieringen (oa. snoep-piñata) was Ilja Hoofd Taart.
5 lagen moesten er komen, allemaal andere kleuren, met tussenlagen van botercreme en een buitenlaag van witte chocolade. (zodat de gasten de kleurtjes pas zagen bij het aansnijden)
Omdat de kleuren echt heel fel moesten zijn gebruikten we foodcolouring gel/paste ipv de zwakkere vloeibare kleurstof uit bijv. de toko.

Omdat de rauwe degen erg fel van kleur waren schrokken we van het gebakken resultaat. Dof en grauw. De buitenlaag was gelukkig gemakkelijk af te pellen zodat de werkelijke kleur zichtbaar werd.

Het idee botercreme stond mij erg tegen, maar omdat we wel een luchtig, romig, stevig tussenlaagje wilden was dit toch de aangewezen creme. Op Amerikaanse blogs kwam ik vaak de Swiss meringue buttercream tegen. Door het gebruik van eiwit in ieder geval iets minder vet. (?!)

Deze buttercream ( SMBC voor de insiders) is bijna net zo mytisch als het maken van macarons, veel handleidingen en tips.
Het gebruik de themometer vond ik erg spannend, maar Ilja zei: we gaan ervoor!
En het lukte in 1 keer!!!!! Apetrots waren we!
Zalvig, cremig, luchtig en zoet. Je zou zó een bak leeg eten.


Diva taart
 
Voor de buitenlaag smolten we véél witte chocolade, maar dat bleef dus veel te vloeibaar. Uiteindelijk heb ik er een 1/2 blokje mon chou doorheen geklopt en toen was het ook prima.
Als kleurcontrast op de bovenkant een pure ganache. Ilja decoreerde de taart smaakvol met witte chocoladehartjes en zilverpareltjes.
Een plaatje!
Na moeizaam vervoer per auto (verkeersdempels) kon het feest beginnen. (en in de late uurtjes eindigen).
Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen. (ook weer niet tè vaak)


extra versierd met zwart/wit vlokken

Diva taart

5 x genoise-bodem. (zie HIER), fel op kleur gebracht

Swiss meringue buttercream

5 eiwitten
200 gr suiker
225 gr roomboter in klontjes (hard, maar op kamertemp.)
evt. tl citroensap
tl vanille-extract

kookthermometer
handmixer

Roer de eiwitten en suiker door elkaar in hittebestendige kom. Zet een bijpassende pan met een laagje water op. Laat deze bijna aan de kook komen.
Zet de kom op de pan, de bodem mag het water niet raken!
Verwarm het eiwit/suikermengsel al roerend tot 65C.
Haal de pan van het vuur en klop met de mixer tot zeer luchtig en koud (ongv. 5-7 min.) Het is nu een zeer luchtige merengue. Mix op lage snelheid 1 voor 1 klontjes boter door de merengue. Goed mixen tot de boter opgenomen is voor je een nieuw klontje toevoegt. Het mengsel wordt een beetje dunner.
Als alle boter opgenomen is zet je de mixer op hoog en klop je misschien nog wel 10 min. tot het een zalvig luchtig mengsel is. Als het gaat schiften moet je gewoon blijven kloppen tot het 'pakt'.
Evt. kun je het ook even tijdelijk in de koelkast zetten en dan verder kloppen.
Nu kun je kleur/smaakstoffen toevoegen. De botercreme kun je in de koelkast wel 2 weken bewaren. Invriezen kan ook.
Om te losse kruimels in je deklaag te voorkomen schijnt je eerst een dun laagje te moeten aanbrengen. In de koelkast op laten stijven en pas dan je dikke laag aanbrengen.
Bodems inkwasten met een suikersiroop is een bijkomende optie.

Witte chocolade ganache

3 repen witte chocolade (3x 75gr.)
beetje warm water/melk, paar el.
1/2 blokje monchou

Verhit het water tot zeer warm en giet het over de witte chocolade. Roer tot een egaal mengsel. Klop met de mixer tot het koud is. Klop de monchou er doorheen tot een stevige creme.

Bruine ganache

1 reep pure chocolade (of 1,5)
2 el water/melk
kl. el. boter

Verwarm de chocolade en het vocht in de magnetron. Steeds 20 sec. en roeren tot het een glad papje is. Boter toevoegen en glanzend roeren. Uitsmeren met een paletmes.


Onze geweldige inspiratiebron: Sweetapolita, haar uitleg vd SMBC HIER
en ook een hele goede visuele uitleg van het maken van de SMBC is: whisk-kid

Ik maak niet zo vaak gebruik van kleurstoffen, voelt toch erg chemisch.
Voor een keertje is het wel leuk en ik begreep dat de electric colors van AmeriColor de helderste resultaten gaven.
Te koop in bakwinkels en webwinkels. Ik had zelf een ander merk, was ook prima.


ster vh buffet (mobiel foto)
 


2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige taart met al die kleurtjes.
    Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
    Maar de meringebotercreme maak ik ook altijd en dan eerst het eiwit au-bain-marie met suiker verwarmen, ik sta versteld dat die dan zo luchtig wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is leuk om te ontdekken (en lekker!) Gr, Gerry

      Verwijderen