maandag 17 juni 2013

Abrikozenmeisjes


Daar ben ik weer, de klad zit er echt een beetje in. Veel te veel aan mijn hoofd, eind vh jaar-schoolzaken, taartzaken, vakantiezaken etc.etc.
1 vd taartzaken betrof de verkavelde taart van de school-fancy fair.
Mijn buuf van een eindje verderop had dus de hoofdprijs geboden.
Bleek dat ze de taart voor haar verjaardag bedacht had (de woensdag er na), hmm, ik moest gewoon werken, dat werd dus avondwerk.
Ze koos een cheesecake, ik besloot er een lemon-merengue pie vt maken (beproefd recept maar met nieuwe bodem).
De taart zag er goed uit, maar ik kon de taart niet proeven (staat zo gek met een punt eruit).
Iets bakken in opdracht legt wel druk op je schouders, was de taart wel 20 E waard? Ik maakte ook nog maar een Deens droomcake.
Later twijfelde ik weer en begon aan taart 3, iets simpels (in theorie), een bladerdeegslof met banketbakkersroom en vers fruit.
De bodem werd niet zoals ik wilde en terwijl ik verse abrikozen aan het pocheren was brak opeens mijn verstand weer door. Enough was enough!
Einde taart 3.
Ondertussen had de buuf vanwege de taart besloten haar verjaardag echt te gaan vieren met een borrel en had ze allemaal mensen uitgenodigd. Over pressure gesproken.
Als cadeau wilde ze wel een borrelhapje dus stond ik op mijn vrije woensdagmiddag weer te kokkerellen, makreelmousse met rauwkostsalsa.
Met taart 1, 2 en hapje meldde ik mij bij het feestvarken.
De taart bleek best erg zoet, ik had de zure vulling iets te veel gecompenseerd met de te zoet bodem en merengueschuim.
Wel lekker, maar niet echt een citroentaart. Hmmm, daar ging mijn beroepseer.
Moeilijk, moeilijk. Nog maar een wijntje extra.

Abrikozenmeisjes

1 verse abrikoos per koek
plakjes roomboterbladerdeeg
amandelspijs (Baukje?) *****)
abrikozenjam
losgeklopt ei
grove suiker/geschaafde amandelen

Verhit de oven op 200C.
Ontdooi de plakjes bladerdeeg. Halveer de rijpe abrikozen in 2 mooie helften.
Deze helften kun je rauw gebruiken of licht blancheren in een beetje dubbeldrank, suikerstroopje of combi met witte wijn. (paar minuutjes)
Maak de spijs iets smeuïger met een beetje abrikozenjam, paar theelepels tot een smakelijk prutje.
Leg een bladerdeeg plakje als een ruit voor je en smeer de spijs in het midden tot een brede streep.
Leg hier 2 abrikozenhelften op met de huidkant onderop. Vouw de boven en onder deegpunten over elkaar als een envelop. Bestrijk de 'meisjes' met wat ei.
Bak ongv. 20 min. tot goudgeel en gaar.
Verdun een el. abrikozenjam met duppels water en smeer over de abrikozen en het deeg. (abrikoteren)
Bestrooi met wat grove suiker of geschaafde amandelen.


Mijn gepocheerde abrikozen moest ik toch ergens voor gebruiken!
Onze bakker verkoopt altijd deze abrikozenmeisjes, heerlijk.
Ongepocheerde, meegebakken abrikozen kunnen soms nog een beetje te zuur zijn (volgens de kids).

*****) recept voor zelfgemaakte spijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten