vrijdag 12 oktober 2012

'n fantasietje.......


Eigenlijk kook ik bijna nooit volgens recept (bij bakken wel).
Ook niet al die recepten uit de heerlijke kookboeken die ik heb.
Die kookboeken zijn voor mij meer leesboeken. Ik sla ideetjes op en associaties. Als ik dan eenmaal ga koken combineer ik een beetje in mijn hoofd. Dit maakt het wel lastig om dagen later later een recept te schrijven, hoeveel vissaus deed ik er ook alweer in? etc.etc.
Zo ook met deze visbuideltjes/wonton's. Ooit heb ik ze voor een kerstborrel gemaakt, toen wel volgens recept. Daar was nog iets van blijven hangen.
Deze wonton-velletjes koop je bij de toko in verpakkingen van wel 100!
Ik had er een paar gebruikt als alternatieve ravioli (werkte redelijk, werden een beetje te flubberig) en had dus nog velen over.
Plotseling had ik mijn wonton-associatie: gevuld met garnaal en varkensgehakt.
Lekker bij een ketjap-erige bami.
Zo gezegd, zo gedaan. Omdat ik geen zin had om apart naar de slager te gaan voor varkensgehakt (ipv hoh of runder) heb ik speklapjes gepureerd.
Was een redelijk succes, van het 2e speklapje heb ik wel het meeste witte vet verwijderd anders werd het een beetje too much.
Een beetje van dit en een beetje van dat leverde best lekkere wonton's op. Volgende keer misschien nog wat uitgesprokener kruiden. Ze waren in ieder geval zó lekker dat ik er geen enkele overhield voor een mooie foto.
Gekookt zien ze er wel een beetje grauw uit dus een frisse topping van lente-ui of glanzend sausje zou een idee zijn geweest.
Ruimte voor improvement!


uit-'t-blote-hoofd wonton's (16 stuks?)

meerdere wonton-velletjes
handvol garnalen, 100 gr? (gekookt, rauw kan ook)
2 speklapjes, bij 1 het vet verwijderd
1/2 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook
handvol champignons, stukjes
2 lente-uitjes, fijn gesnipperd
1 eiwit, los geklopt
1 el sesamolie
1-2 tl zoute ketjap
kleine el sherry
scheutje vissaus
1 tl gembersiroop
sesamzaadjes

Bak de gesnipperde ui met de knoflook en champignons zachtjes in een beetje olie/boter. kruiden met zout/peper. Pureer met de garnalen tot een grofkorrelig geheel.  Pureer de speklapjes tot prutterige massa en voeg bij de garnalen.
Maak op smaak met de ketjap, sesamolie, vissaus, gembersiroop en sherry.
Roer er de eiwit en lente-ui door.
Zoek een pan waar het stoommandje precies op past. Laat een ruime bodem water aan de kook komen. Voeg evt. bouillonblokjes of thee toe voor extra smaak/geur. (Ik had jasmijnthee, weet niet of het iets deed voor de smaak).
Het stoommandje mag het water niet gaan raken!
Maak een velletje bakpapier op maat en leg op de bodem vh mandje. Vet in met een beetje olie.
Neem een wonton-velletje in 1 hand en vul met een ruime eetlepel mengsel. Vorm losjes tot een soort buideltje/bloemetje en zet in het mandje.
Bestrooi de buideltjes met een beetje sesamzaad en prik gaatjes in het bakpapier. Zet het stoommandje met deksel op de waterpan en laat 10 min. zacht stomen. Controleer of de pan niet droog kookt.
Als de wontonvellen zacht zijn en de vulling gaar lijkt kun je er eentje proeven. Evt. langer stomen.
Serveer met dipausje van zoute en zoete ketjap, sesamolie en een beetje azijn, misschien ook nog gembersiroop en sambal. Net wat je lekker vindt!

je kunt bij de toko geperforeerde velletjes kopen
diverse maten

PS. je schijnt 2 soorten wonton-velletjes te hebben, 1x voor bakken/frituren, 1x voor koken/stomen. Ik bedoel dus de stoom-variant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten