dinsdag 30 oktober 2012

Voor het eerst 'thuisafgehaald' !!!!!!



Ik heb volgens mij al wel eens vaker geschreven over de diverse landelijke initiatieven om je eten te delen met anderen. Bekenden zijn 'tweetjemee' (via twitter), 'Ik maak de lekkerste' en 'thuisafgehaald'. Vooral de laatste kreeg recent veel publiciteit in kranten en bijv. DWDD (dagelijks TVprogramma).
Het idee is dat je iets ruimer kookt en die porties aanbiedt aan afhalers bij jou in de buurt. Dit gebeurt op afspraak en inschrijving en meestal puur tegen de kostprijs. Gewoon omdat je het leuk vindt.
Ik vind het zeker leuk.  Omdat ik niet zo'n planner ben en mijn pannen vaak wel vol zitten voor 6 personen heb ik mij wel ingeschreven maar nog nooit actief iets aangeboden. Vaak is het ook wel handig om een restje over te houden, meerdere restjes is weer een avondje gemakkelijk eten!
Ik had mij dus ingeschreven met 'maaltijd op verzoek'.
En wat denk je: vorige week kreeg ik opeens zo'n verzoek. Dat was best wel een gekke gewaarwording. En spannend.
Het verzoek was een bij voorkeur vegetarische maaltijd voor een paar dagen later. Na wat over en weer gemail besloot ik voor een Marokkaanse groenten-kikkererwtenstoof te gaan. Met couscous en een crostini van hummus en geroosterde aubergine. Tot verdriet van mijn kids (3 vd 4) want dat werd ook ons avondeten.
Omdat ik op de afhaaldag 's middags moest werken heb ik het 's ochtends gekookt. Beetje onhandig natuurlijk, maar ik wilde ook niet zeggen dat het niet kon en ik kook wel vaker 's ochtends.
Het koken zelf was best wel stresserig, ik ging opeens bij alles nadenken.
Was het wel zout genoeg, niet te pittig, zag het er wel smakelijk uit, hoe deed ik het ook al weer... etc.etc.!
Zo bedacht ik dat venkelzaadjes er misschien wel lekker in waren, maar toen ik proefde viel het tegen (misschien nog niet genoeg gegaard) en toen heb ik ze er allemaal weer uit staan vissen!
Uiteindelijk was ik redelijk tevreden en vertrok naar mijn werk.
Daar hebben we het aan het eind echt een beetje afgerafeld en ik ben nog nooit zo vroeg thuis geweest, net op tijd om het eten een beetje op te warmen.
Toen de afhaler kwam bleek het een klant van mijn werk te zijn! Wat een toeval!
Hij had zelf een bakje mee en daar heb ik een ruime portie ingeschept. Ik had geen idee wat het gekost had (bonnetjes vergeten bij de supermarkt), heb dus maar iets geschat. Zonder vlees is het natuurlijk altijd goedkoper.
Hij vond het heerlijk ruiken en had er veel zin in.
Later heeft hij nog een bedankje gestuurd (óók op 'Thuisafgehaald') dat het erg lekker was geweest en dat hij de crostini ook zelf een keer ging maken, een succes dus.
Nu zit ik af en toe te malen wat ik extra zal gaan koken, geen restje maar gewoon een hele pan vol. Het komt er nog even niet van.
Mijn man is deze week weer op reis, zal ik zìjn portie maar gewoon verkopen??????



Natuurlijk weer geen recept, een snufje van dit en een snufje van dat.
De volgende keer zal ik het eens heel precies bij gaan houden. Er zat in ieder geval rode paprika, ui, knoflook, aubergine, bleekselderij, courgette, tomatenblokjes + sap, steeltjes koriander en peterselie, abrikozen, kikkererwten, kardemom, kaneel, piment, chilipoeder, groentebouillon en zout in.

10 opmerkingen:

  1. Ik heb inmiddels ook wat maaltijden verkocht via thuisafgehaald en bij de eerste keer had ik dezelfde gevoelens. Nu na 28 maaltijden te hebben gedeeld, vindt ik het echt leuk om te doen. Als mijn man op reis is verkoop ik zijn portie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jéé, 28 maaltijden! Dan zijn er veel. Ik denk dat ik eerst maar eens cake ga verkopen, ik heb net een hele hoop oude bananen van mijn werk meegenomen. Dat wordt bananencake!

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen, ik twijfel er nog over. Maar zulke verhalen helpen natuurlijk wel mee.

    Lijkt me handig om recepten te maken die ik op mijn blog heb staan. Zo kan ik geïnteresseerden gewoon wijzen op wat ze krijgen :)

    Wat ik me nog afvraag is hoe dat gaat met de bakjes/verpakkingen. Deze meneer kwam met een eigen bakje, maar zo te lezen is dat niet standaard...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik kreeg van deze meneer wel de indruk dat het gewoonte was om eigen materiaal mee te nemen. Zelf heb ik druk/sluit zakjes van de AH, zijn ook heel handig als portie verpakking. Gebruik ik zelf ook vaak voor in de koelkast, neemt minder plaats in dan een doosje.

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de tip!

    Recepten waarbij de opmaak van het bord niet zo'n grote rol spelen, lenen zich er dan het best voor.
    Zo leer ik steeds bij :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de opmaak vd borden had ik nou helemaal niet gedacht! Zo zie je maar, ik ben een echte 'thuis'kok. Gr, Gerry

      Verwijderen
  4. Leuk initiatief en je vegetarische maaltijd ziet er ook erg smakelijk uit. Maar je zit dus wel vast aan de tijd waarop de besteller het komt afhalen. Als het dan warm moet zijn, moet je dus zelf ook meteen eten. Dat lijkt mij veel inplanwerk, poeh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, je hoeft het eten helemaal niet te verwarmen hoor. Omdat het al best wel laat was en ik hem ook graag een spoedig eetmoment gunde heb ik het verwarmd. Bij een eerder tijdstip zou ik dat echt niet doen hoor. Gr, Gerry

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Hoi Antoinette, bestaat zoiets bij jullie in de buurt ook of eet iedereen alleen 'cucina di mama'?
      Gr, Gerry

      Verwijderen