donderdag 7 juli 2011

Jong geleerd, jong gedaan!



Ruim voor het bij ons op de TV kwam heb ik er al eens een klein stukje over geschreven: Junior Masterchef!
Geen idee wat het niveau was, had het nog nooit gezien.
Vorige maand zag ik in mijn statistieken op eens een toevloed aan Belgische bezoekers en zoekwoord Junior Masterchef. Na een klein internet-zoektochtje was het duidelijk: sinds eind mei zond de Belgische zender Vitaya (jammer genoeg niet door ons te ontvangen, fantastische verzameling kook-tv) deze Masterchef versie uit. Nu dus ook op de NL-se TV.
Eigenlijk ben ik een beetje Masterchef moe, maar ik heb toch even kort gekeken.
Ik moet zeggen, het zag er goed uit. Enthousiaste kinderen (en ouders) op hoog kookniveau. Ik weet niet of ze tijdens de wedstrijd gebruik mogen maken van kookboeken, maar je zou het haast denken. Het zou wel heel knap zijn als ze alle degen en sauzen uit hun hoofd konden maken. Chapeau.

Junior MasterChef: The Cookbook Volume 1 By MasterChefVoor mijn stukjes over Masterchef verzamel ik altijd links en daar ben ik ook goed in (reisbureau-reseach-ervaring), maar het vervelende is dat de websites hun inhoud aanpassen. Sommige leuke links werken dus niet meer of geven niet de gezochte info. Zo kom ik op de officiele Masterchef Australia site (waar ze alweer met serie 3 bezig zijn) nu bijna niets meer tegen over de junior versie.
Alleen wat foto's en een beknopte samenvatting vd afleveringen. Er is wel een kookboek uitgebracht met de toprecepten (info hier). Alsmede een kookspullen-lijn voor kids. Ook kun je misschien de recepten zoeken in de grote recepten index van Taste.com.au, zowieso leuk om te kijken. Australische tieners schreeuwen trouwens om een Teenage Masterchef (13-18).

Als je niet wilt weten wie heeft gewonnen, moet je zeker niet gaan kijken.
Ik zal alleen zeggen dat het een meisje is uit een echt kookgezin. Ik las dat bij de volgende serie (aanmeldingen gesloten, begint in September 2011) haar broertje gaat mee doen en zelf haar jongste broertje van 4 heeft kookambities. Ze heeft 15.000 dollar en een gezinsreis naar Japan gewonnen. Het geld wordt gegeven als een trustfund zodat ze het later kan gebruiken voor het opstarten van een eigen restaurant!

Sinds ik een jaar of 10 was wilde ik ook graag koken, maar mijn moeder vond dat maar eng met vuur enzo. Dus kookte zij en sneed en roerde ik. Pas toen ik op kamers ging en daarna au-pair begon ik echt te koken.
In theorie vond ik ook dat mijn kinderen va hun 12-13e moesten leren koken, bijv allemaal 1x per maand, maar in de praktijk vind ik dat toch lastig. Ze willen wel, maar het geeft altijd zo'n enorme puinhoop. Als ze willen helpen krijg ik de kriebels in onze kleine keuken. Voor mij is koken ook een rustmoment. Ik ben grote voorstander van gesloten keukens. Als het goed is gaan we verbouwen dus misschien gaat het dan beter.
Toch wordt er regelmatig wat gebrouwen: mijn oudste bakt zelf zijn kaasomeletten en tosti's (te pas en onpas) en appeltaart, nr.2 is van de roerei met groente, smoothies en baksels, nr.3 is in voor alles en helpt vaak mee roeren, snijden en snoepen en nr.4 is altijd te porren voor een baksessie.
Onderstaande cake is dan ook geheel zelfstandig vervaardigd door 2 (Ilja) en 4(Antal). Hij was heerlijk en de oude bananen van mijn werk kwamen tot een goed einde.


Bananencake
Bananencake
150 gr boter, half roomboter, half margarine
4 el diksap, tropische smaak (of  4 scheuten sinaasappelsap met 4 scheuten agavesiroop, doe ik meestal)
75 gr basterdsuiker (kan wit of bruin)
3 eieren
200 gr volkorenmeel (of 1/2 volkoren, 1/2 gewoon)
1 zakje bakpoeder
1 grote snuf zout
3 zeer rijpe, bijna zwarte bananen (of 2 grote)
evt. kokos/kaneel/pecannootjes

Verwarm de oven voor op 170C. Maak de boter wat zacht boven heet water of in de magnetron, mix met suiker tot 1 geheel. Mix de diksap of vervangend sap/agave er doorheen. Klop er één voor één de 3 eieren door. Meng de (evt. gezeefde) meel met de bakpoeder en het zout en schep rustig door het botermengsel of heel kort mixen. Voeg evt. de geraspte kokos toe.
Prak de bananen/mix met de mixer tot moes en voeg de moes toe aan het beslag. Vet een cakevorm in met boter en bestuif met meel. Giet het beslag in de vorm en bak de cake in 50-60 min. gaar.

Het resultaat: een smakelijke vochtige cake. De rijpe bananen geven een beetje bananensnoepjessmaak en daarom is volkorenmeel een lekkere tegenhanger. Evt. nog gehakte pecannoten en/of tl. kaneel toevoegen voor een diepere smaak. Kokos past goed bij de exotische smaak, rum zou ook lekker zijn. Presenteren met geklopte slagroom en kaneel is ook een idee.
Voor extra mooi overgiet ik de afgekoelde cake met gesmolten pure chocolade (55%) en bestrooi met gehakte nootjes/amandelschaafsel/kokos.

PS. Voor meer links over Australian Masterchef, in eerder blogs:

Als je gemiste afleveringen nog wilt bekijken kan dat via: http://www.net5.nl/web/show/id=1639524/langid=43, echter tot maximaal 7 dagen na de uitzending!

5 opmerkingen:

  1. Dank je voor de link! Ik ben dit weekend vrij, ga nu op mijn gemak eens kijken.
    Die cake ziet er lekker uit. Misschien iets voor Puberdochter hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuke site zeg, per toeval kwam ik hierop omdat ik echt op zoek ben naar het Masterchef Australia boek. Maar helaas ik kan hem echt niet vinden in NL. Heb jij nog tips?
    Bedankt alvast. Gr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag dat iemand het boek te koop aanbied op marktplaats. het is inderdaad ontzetted moeilijk te verkrijgen, zelfs Amazon heeft het niet :S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, bedankt voor je compliment. Ik ben er eens ingedoken. De advertentie op Marktplaats is alweer weg, was natuurlijk ideaal. Nu staat er nog alleen Junior-versie. Er zijn ooit 2 delen uitgebracht: Volume 1, EAN: 9781741669497
    ISBN: 1741669499 en Volume 2, EAN: 9780732291860
    ISBN: 0732291860
    Volgens deze site: http://www.bookish.co.nz/advanced-search.aspx?query=masterchef+&querytype=Title zou je het nog bij een Nieuw-Zeelands bedrijf kunnen kopen (verzendkosten?)
    en deze engelse site heeft nu geen voorraad: http://www.bookdepository.co.uk/search?searchRefined=true&searchTerm=masterchef&searchSortBy=popularity&page=3&searchAddedTerm=australia&submit=%3CSPAN%3ERefine+search%3C%2FSPAN%3E.

    Op ebay kun je nog bieden op allebei: http://shop.ebay.com.au/?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=masterchef+cookbook, geen idee over de verzendkosten etc.
    Probeer ook de ISBN nummers bij een goede boekhandel na te laten zoeken. Excuses voor alle link's, maar ik hoop dat je hier iets mee kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb die Masterchef Junior ook gevolgd op Vitaya. Ik stond er echt versteld van wat die kids konden klaarmaken! Schitterend om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen