woensdag 27 juli 2011

Mijn bijdrage voor de foodblogevent juli 2011

Bijna vergeten: nog snel een bijdrage insturen voor het foodblogevent van juli 2011. Deze maand wordt het event ge'host' door Esmee van Es' Factory.
Zij had een zeer originele thema bedacht: 'waar rook is, is vuur', beschrijf een recept met een gerookt ingrediënt.
Hoe verzin je het. Er zijn natuurlijk diverse invalshoeken. Iets geBBQ-eds . Met gerookte tofu, rookworst, gerookte spek, bereidt in een rookoventje, en natuurlijk met gerookte vissoorten. Zalm, forel of zoals in mijn recept: makreel.

Oorspronkelijk was het een salade met gerookte forel, ooit gemaakt voor de Kerst. Ik kon echter later nooit meer het recept terug vinden en ben er dus maar een eigen draai aan gaan geven. Naar volle tevredenheid. Ook mensen die niet zo van vis houden vinden dit over het algemeen een zeer smakelijke variatie door de combinatie met de frisse citrussmaak vd salade.

Makreelcreme-crostini met rauwkostsalsa

1 (middel)grote gerookte makreel, ontgraat en uitgeplozen
1/2 blokje monchou
1 el creme fraiche/sour cream
goede kneep citroen
paar draaien peper

1/4e rode paprika
1/4-1/2 komkommer, geschild, zaadlijst verwijderd
1 stengel bleekselderij (niet te groot)
1/4e appel, geschild
1/4-1/2 ui
sap v 1/2 citroen (ongeveer, - kneep van makreelcreme)
ruime el verse dille, zeer fijn gesnipperd (gedroogde kan ook)
paar draaien peper
zout

Doe alle ingrediënten voor de makreelcreme in een staafmixerbakje en draai tot een smeuïge creme.
Snij de salsa ingrediënten zeer fijn en meng met veel citroensap. Door de hartige/rokerige smaak van de viscreme kan de salade aardig wat hebben/gebruiken zodat een lekkere balans ontstaat. Op smaak maken met peper/zout. Serveren op een stokbroodje. Toastje kan ook maar wordt snel slap door de citroen, op een plakje komkommer zou ook kunnen.

Omdat niet iedereen uit zichzelf de combo ziet zitten serveer ik het vaak al klaar gemaakt, ze weten anders niet wat ze missen.  Zelfbediening met een los schaaltje salsa kan natuurlijk ook. Of geen salsa, maar dan zou ik meer citroensap in de makreelcreme gebruiken.

1 opmerking:

  1. Dat lijkt me een heel lekkere crostini! Zeker nu, want het is ochtend en ik heb nog niets gegeten.
    *op naar de koelkast*
    Leuk dat je hem ingestuurd hebt!

    BeantwoordenVerwijderen