maandag 24 januari 2011

Junior Masterchef



Mijn man en ik zijn al jaren trouwe kijkers van Masterchef. Op de BBC dan wel. Ik houd van het no nonsence commentaar en de zintuigelijke omschrijvingen bij het proeven. Heerlijk een paar weken lang 4 avonden per week aan de buis gekluisterd.
Je hebt Professional en Celebrity Masterchef maar mijn voorkeur gaat uit naar de amateurafleveringen. Het is echt heel leuk om te zien hoe mensen in hun rol groeien. Mijn topper tot nu toe was Emily. Tenger typje die de raarste fratsen uithaalde. Combinaties verzon waar de jury op papier van gruwde maar later van smulde.
Haar creativiteit! Mij is de bietensaptagliatelle bijgebleven. Jammer genoeg won ze dat jaar niet omdat de jury toch meer ging voor zekerheid. Voor mij was zij de winnaar.
Ik kijk zowieso graag naar kookprogramma's. Alles wat los en vast zit. Veel BBC, ook België en natuurlijk alle Nederlandse zenders. Je zou er makkelijk een dagbesteding van kunnen maken. Ik verheug me nu al op m'n pensioen!


Tegenwoordig kijken we met de hele familie. Mijn kinderen vinden het ook erg leuk (hebben ook geen keuze). Natuurlijk de Masterchef herhalingen op Nl maar op het moment zitten we in o.a.Masterchef Australia. 
Ik vind de Engelse presentatoren leuker maar het is een prima programma. Vorige week lieten ze in een Masterclass een rode vruchten frangipanetaart zien.
Mijn jongste wilde deze direct gaan maken. ( ik denk niet dat hij het echt heel lekker gaat vinden maar ik wel dus ik heb hem maar niet wijzer gemaakt.) Snel schreef ik met het programma mee, achterop een rondslingerend papiertje. Nadat we de ingrediënten verzameld hadden wilden we het recept er weer bij pakken, maar zoals te verwachten was in ons huishouden: we konden het niet meer vinden.
Nu zijn we natuurlijk niet voor 1 gat te vangen: even speuren op het Internet!
En ja hoor, een officiële site mét recepten. Ik weet nu al wie er gewonnen heeft maar ik zal niets verklappen. Ook een blog (ook fantastische blogs in Australië natuurlijk) waar iemand er kleine tartelettes van had gemaakt. Ik checkte nog even bij mijn jongste maar hij wist heel zeker dat hij het origineel wilde maken want hij wist nog goed dat die er zo lekker uitzag: goudkleurig van boven met stippen van rood fruit. Nou, dan moet het toch een lekkere taart zijn!

Antal's taart

Antal's taart

Shortcrust pastry (zoet korstdeeg) dubbele hoeveelheid
375 gr bloem (patent hadden wij)
50 gr poedersuiker
200gr boter
1 ei
bloem voor bestuiven

Frangipane (amandelvulling)
125 gr boter, in blokjes
125gr poedersuiker
2 eieren
1 eigeel
125gr amandelmeel (natuurwinkel/Turkse supermarkt)
25 ml donkere rum/cointreau

Kopje aardbeienjam
1 doosje blauwe bessen
1 doosje frambozen
1 doosje aardbeien


De oven voorverwarmen op 180C. Een gekartelde taartvorm met losse bodem (offc 18 cm, wij hadden 22cm ofzo) invetten (o.a. ook te koop bij Xenos volgens mij) en een bakpapiertje op de bodem leggen. Voor het deeg doe je de bloem, poedersuiker en boterblokjes in een keukenmachine. (of in delen in je staafmixerbakje). Met korte pulsen mixen tot het eruit ziet als grof broodkruim. Voeg het ei toe en mix weer tot het deeg een bal vormt. Stop het verpakt in plastic minimaal 1 uur in de koelkast.

Bebloem je werkvlak. Na dat uur rol je de helft van het deeg zonder veel krachtzetting uit tot een ronde lap van 3-4 mm dikte.
De andere helft van het deeg schijn je max. 4 weken in de vriezer te kunnen bewaren. Paar dagen in de koelkast kan ook.
Leg de lap deeg met behulp van je deegroller voorzichtig in je taartvorm en duw zacht aan bij de rand. Als je de deegroller over de rand rolt snij je de rand mooi af. Weer 15 min. laten rusten in de koelkast. ( hierdoor krimpt het deeg minder in de hete oven).

Voor je frangipane mix je de boter en suiker tot een bleke creme. Voeg 1 voor 1 de eieren en het eigeel toe. Per keer kloppen tot het opgenomen is in de mix.
Vouw de amandelmeel en de drank (wij hadden Cointreau) in de mix.
Haal de taartvorm uit de koelkast. Kwast de bodem in met de helft van de aardbeienjam en verdeel de frangipane er bovenop. Stooi de helft van het fruit over de taart en duw het daarna licht in het deeg.
Bak 30-35 min. tot hij overal mooi gekleurd is en gaar. Naar keuze kun je de rest van de jam over de taart smeren. Lekker met slagroom of geklopte creme fraiche. Overgebleven vruchtjes ernaast.




Ik zag trouwens dat ze ook een Masterchef Junior hadden gehad, deelnemertjes rond 12 jaar en jonger.
Toekomstmuziek voor mijn kids? Wij treffen alvast onze voorbereidingen. 'We'll be prepared!

PS. Ook Antal vond de taart lekker! Hij is niet overmatig zoet, wij hadden geen jam op de bovenkant. De korst is lekker zanderig, crispy en vol van smaak. Fijne taart.

Ik ben echter wel weer een paar grijze haren rijker: hij heeft 'm 99% zelf gemaakt terwijl ik ondertussen aan het experimenteren was met een gezonde mueslikoek en er mijn ene dochter met een vriendinnetje chocolademuffins en de ander zandkoekjes aan het bakken was. Zorgvuldig recepten lezen kunnen ze allemaal niet. Heel leuk al die kokende kids maar soms is de chaos en de puinhoop iets teveel van het goede. Wij trekken onze aanmelding in!

PS2 In juni 2011 is Junior Masterchef ook op de Nl-se TV uitgezonden, zie mijn blog: http://gewoonlekkergewoon.blogspot.com/2011/07/jong-geleerd-jong-gedaan.html

3 opmerkingen:

  1. hai ik kijk vaak naar masterchef junior ik ben super blij dat de 2 meiden zijn door gegaan heel erg leuk hoor maar ik weet niet of ik wel elke keer een reactie kan opgeven maar hebben jullie ook die ene recept van pauline met die chocolade toetje
    groetjes , jullie 12 jarige medekijker haha daaag
    kan niet wachten t/m de andere helft met kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh, ja ik heb een vraagje?:
    wat zijn jullie lekkerste gerechten stuur ze op en ik vindt het super leuk om het e maken dus ik ga het ook doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, tot nu toe hebben wij eigenlijk nog niet gekeken naar junior Masterchef Nederland. Sommige recepten staan op de site van NET 5, http://www.net5.nl/programmas/junior-masterchef/p/recepten/seizoen-2011 .Mijn eigen recepten staan in mijn receptenindex, maar zijn niet speciaal favorieten van mijn kids.

    BeantwoordenVerwijderen