maandag 18 juli 2011

Bijzondere eetclub


Ik denk er wel eens over om mij bij een eetclub aan te sluiten. Kleinschalig, voor de gezelligheid, omstebeurten bij een ander te eten, of via een kookschool waar je gebruik kunt maken van een professionele keuken en op deze manier waarschijnlijk ook nog iets leert. Tot nu toe nog geen actie ondernomen, het blijft bij fantaseren.
Nu las ik vanochtend op AD.nl iets over een wel hele bijzondere tijdelijke eetclub: de Over Datum Eetclub! Met de volgende filosofie:
Op alle levensmiddelen in de supermarkt is een houdbaarheidsdatum aangegeven. Er zijn 2 varianten:
TGT, te gebruiken tot, voor vers voedsel als vlees/vis/zuivel/groente/fruit, als datum van uiterste consumptie ivm bederf/gezondheidsrisico's en
THT, tenminste houdbaar tot, voor droogwaren zoals rijst/meel/bonen/blikgoed, waarna de fabrikant de smaak en kwaliteit niet meer kan garanderen, maar er geen gevaar voor de gezondheid ontstaat.
Nu is de Amsterdams culturele instelling Mediametic van mening dat het met de TGT wel losloopt. Fabrikanten zouden een ruime slag om de arm houden (om risico's te voorkomen) en op deze manier zouden er dus veel nog eetbare producten door de onwetende consument weggegooid worden. Als protest tegen dit exces van de wegwerp/consumptiemaatschappij (en natuurlijk als publiciteitsstunt) worden er va 19 juli op 6 dinsdagavonden gratis diners georganiseerd met over de datum-ingrediënten.
Wel met enige voorwaarden: je moet zelf mee een ingrediënt meenemen, helpen koken, en het zelf op durfen eten (niet onbelangrijk detail!).

Hmm, ik weet niet zeker of dit de eetclub is die ik in gedachten had. Zelf ben ik niet zo moeilijk met de datum. Zeker als het nog ongeopend is. Maar wel graag mijn eigen verpakkingen waarvan ik weet hoe het behandeld is (steeds in de koelkast etc.) .
Als ik eters krijg gebruik ik natuurlijk voor de zekerheid wel alleen verse ingredienten, ik zou me doodschamen als er iemand toch ziek van zou worden.
Het is ook een kwestie van opvoeding, mijn schoonmoeder gooit denk ik al dingen weg vóór de TGT en dat doet mijn man dus ook.
Ik leer mijn kinderen eerst te proeven met neus/ogen: ziet het er nog lekker uit/ruikt het normaal? Soms verwarm ik iets eerst omdat je dan de geur beter kunt beoordelen. Wij zijn eigenlijk ook geen van allen ooit ziek, toeval of toch een regelmatige portie "penicilline"?

In onze winkel let ik wel erg goed op de TGT/THT, naast de boete die wij kunnen krijgen van de warenautoriteit vind ik het ook een teken van achterstallig onderhoud.
Gebrek aan aandacht voor je koopwaar. Ik loop dus altijd fanatiek te stickeren, zo zien klanten tenminste duidelijk dat de TGT nadert en kunnen zij zelf hun keuze maken. Niets vervelender dan thuiskomen met een onopgemerkt overdatumproduct (voor volle prijs).
Maar ik ben er van overtuigd dat wij tegenwoordig het contact met ons verpakte eten een beetje kwijt zijn, niet meer zelf nadenken, wij laten ons leiden door de datumsticker terwijl die vroeger natuurlijk niet eens bestond. Vroeger lieten ze vlees lang besterven voor een malse structuur, dat kennen wij al helemaal niet meer. (Vroeger? vroeger gingen ze ook eerder dood zou mijn man zeggen).
Van oud fruit kun je de rotte plekken afsnijden en er moes/taart van maken, 1 dag te oude melk snel gebruiken in een toetje of bechamel, je menu aanpassen op de TGT, maar misschien wel het belangrijkst is gepast inkopen doen zodat het geen kans krijgt om over datum te geraken.
Ben benieuwd naar de opkomst bij de eetclub!

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke actie! Ga jij heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik denk het niet. Mijn man is de hele week op reis en ik laat hier de kids niet alleen voor. Volgende week gaan wij al bijna op vakantie, heb ik al mijn tijd nodig en daarna zijn wij 4 weken weg. Sowieso eet ik liever overdatum dingen waarvan ik zeker weet dat ze hygienisch behandeld zijn(koelkast etc.) Stel je voor dat ik wel ziek zou worden, vlak voor onze vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n over de datumclub zou niets voor mij zijn. Ik kijk altijd naar de datums van verpakkingen. Eén dag over de datum en het wordt door mij niet meer gegeten. Waarschijnlijk overdrijf ik daar altijd mee maar ik wil graag zeker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen