vrijdag 4 maart 2011

Van-alles-wat-koek


Koek 2


Ik hou van recepten. Ik scheur ze uit tijdschriften en kranten, kijk veel kookprogramma's, lees andermans Blogs, heb redelijk wat kookboeken, leen extra in de Bieb (deze week nog Home Made van Yvette van Boven). Naast ontelbare kranten (oude van mijn werk) zijn recepten mijn enige leesvoer (als ik eenmaal aan een boek begin ben ik niet meer te stoppen= zelfbescherming), MAARR ik gebruik ze eigenlijk zelden.
Al lezend sla ik alles op op mijn interne harde schijf (hersenen) en kook vervolgens uit de losse pols, geïnspireerd door de ingrediënten, ooit gelezen recept en vertrouwend op mijn smaakgevoel. Of ik neem wel een recept en verander dan alles!
Als we ooit eters krijgen (eigenlijk zelden) zie ik dat eerst als een mogelijkheid om eens goed uit te pakken en vervolgens zie ik alleen maar beren op de weg: waar is het recept, zal het wel lukken/lekker smaken, kost uren shoppen voor speciale ingredienten, enorme afwas aan potten, pannen en schalen. En dus grijp ik terug naar iets vertrouwds.
Dit is soms best jammer want je blijft een beetje in je comfort zone hangen.
Ik ga echt proberen mijn leven te beteren, al is het maar voor dit blog.

Een ander nadeel van het uit de losse pols koken is dat ik na afloop echt niet meer precies weet wat/hoeveel ik er van alles in heb gedaan.
Ik heb diverse foto's van geslaagde experimenten waar ik eigenlijk achteraf nog het recept bij moet verzinnen.
Voor koekjes/taarten gebruik ik meestal wel een recept ivm de scheikundige verhoudingen (boter/ei/bloem etc). Maar ook daar gaat het soms mis: zo ook deze koek: ik wilde graag een gezonde schoolreep maken, het liefst zonder toegevoegde suikers. Ik heb een beetje gesurfd op het net en vervolgens lukraak allerlei gezonde ingredienten met elkaar gecombineerd.
De koek lukte wonderwel, maar ik had geen hoeveelheden opgeschreven. Gisteren dus een 2e poging. Achteraf gezien ben ik en paar dingen vergeten en ik vond hem eerst ook minder geslaagd dan poging 1, maar vanochtend heb ik nog een stukje geproefd en nu alle smaken goed doorgetrokken zijn is hij echt heerlijk!
Het zal wel een caloriebom zijn, maar alles is puur natuur en fruitsuikers schijnen minder van invloed te zijn op je bloedsuikerspiegel.

Granola Bar (zo noemen ze het in de VS)

150 gr gemengde noten (amandelen, hazelnoten, walnoten etc.)
50 gr pecannoten
6 grote geconfijte (gedroogde) dadels, of meerdere kleine
10 gedroogde pruimen,voor het gemak pitloos
3 EL gedroogde cranberries
6 gedroogde abrikozen
4 EL sesamzaad
5 EL havermout
5 EL ongezoete appelpuree (Natuurwinkel, erg lekker)
4 EL kokos
6 EL polenta
3 EL amandelmeel (Natuurwinkel of Turkse supermarkt)
2 TL kaneel
 1/2 TL kardemompoeder
1/2 TL zout
beetje cayennepeper
beetje nootmuskaat
beetje gemberpoeder
2 eieren, los geklopt
evt. 4 EL dadelstroop (Natuurwinkel, jammie)
4 EL yoghurt
4 EL olie
5 EL peren/kersensap (Natuurwinkel, het wordt saai, maar ook heerlijk)

1/2 TL bakpoeder
1 TL baksoda

Verwarm de oven tot 150 C. Hak alle noten in kleine stukjes. Niet te fijn.
Al het gedroogde fruit wel zo klein mogelijk snijden. Mix alle droge ingredienten (behalve bakpoeder en baksoda). Vervolgens alle overgebleven dingen. Roer alle tot een bedenkelijke brij. Leg een stuk beboterd bakpapier in een bakblik (ik had een 4-kant brownieblik).
Duw het beslag/de brij een beetje plat. Bak vervolgens ongeveer 35 min tot de bovenkant een beetje bruin ziet. Let wel: de bodem gaat snel te hard, ik had het op een bakplaat onder gezet, als dikkere bodem. Evt kun je de koek ook 5 min zonder bakblik afbakken zodat ook de zijkant bruin wordt.
Evt. soort ganache maken door 6-8 blokjes pure chocolade te smelten met een paar EL water (magnetron), klontje boter er door roeren, naar smaak slagroom en dadelstroop. Dit alles even laten opstijven in de diepvries en vervolgens over de koek uitsmeren. Nu er 1 dag afblijven!!!!!!


koek poging 1

Het is een hele lijst ingredienten geworden. Misschien is niet alles nodig geweest. De kruiden proefde ik niet echt terug. Volgens mij kun je alles variëren en dan zal het nog lekker zijn. Appelsap zal ook lekker zijn, net als gedroogde appelstukjes. Als je glutenvrij wilt kun je de havermout weg laten. Yoghurt is natuurlijk te vervangen door iets plantaardigs. Zelf was ik deze keer de bakpoeder/soda vergeten, was toch prima. Omdat ik ook de dadelstroop vergeten was, heb ik het door mijn extra pure ganache gedaan zodat deze iets minder straf werd.
Ipv de ganache zou je ook kruimels chocolade DOOR de koek kunnen doen. Of helemaal geen chocolade (poging 1).
Alles is mogelijk, maak je kast leeg, er kan van-alles-wat in!

3 opmerkingen:

  1. Het ziet er lekker uit hoor! Ik heb altijd bewondering voor mensen die uit de losse pols koken (net als mensen die muziek horen en het dan naspelen). Ik denk dat het toch een gave is; die heb je en die kun je verder ontwikkelen. Misschien heb je ook wel een beetje lef nodig!Ik heb toch altijd wel een recept nodig, pas het soms een beetje aan, maar ga ervan uit dat het wel klopt zoals het beschreven staat.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het ziet er lekker uit, maar de ingredientenlijst is zo enorm lang dat hier geen ebginnen aan is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daarom heet het ook van-alles-wat-koek! Maar zoals ik onder het recept schrijf had ik zelf ook het idee dat niet alles nodig is. Varieer er dus maar op los! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen