vrijdag 8 november 2013

One women show


Weer over een 1e keer, nu de 1e keer een publiek optreden!
Afgelopen zondag heb ik bij onze lokale boekhandel verteld over koken en lekker eten, opgeleukt met eigen hapjes.
Het begon eigenlijk al in de zomervakantie. Ter compensatie (man op reis) mocht ik van mijzelf het kookboek Joie de vivre kopen.

Dit boek is van een mij bekende Frans/Amerikaanse blogster 'La Tartine gourmande' (Béatrice Peltre).
Haar blog is glutenvrij, Franse recepten met een moderne twist, veelvuldig gebruikmakend van bijv. quinoa, gierst, rijstmeel, amandelmeel etc. Producten die wij in de winkel verkopen.
Naast de lekkere recepten spraken ook de vrolijke foto's mij erg aan, veel licht en zeer kleurrijk. (ze is ook styliste).
Enthousiast vertelde ik (eeuwige kletser) dit alles aan de eigenaresse vd winkel waarop zij zei dat ik dat  eens in de winkel moest komen vertellen!
Dat leek mij echter doodeng dus ik ging er niet echt op in.
Later besloot ik dat ik het er toch maar op moest wagen, hoe kan het anders ooit iets worden met mijn culinaire ambities?

Zo gezegd, zo gedaan.
De 1e koopzondag van November leek mij een mooie datum, vlak voor de kookboeken7daagse (9-17 nov) en al richting de feestdagen.
Het boek was ondertussen al een beetje weggezakt (heb er zelfs nog nooit iets uit gekookt!), het beperkte mij natuurlijk ook in mijn hapjeskeuze.
Moest ik eerst allemaal dingen gaan uitproberen, ik maakte liever mijn eigen gouwe ouwe favorieten.
Zo had ik mijn plan al helemaal klaar, ik ging bezoekers adviseren en enthousiast maken om zelf te koken zonder pakjes/zakjes. Net als tijdens mijn werk.

Ter promotie van mij/mijn blog leek een visitekaartje een goed idee.
Veel te kort vt voren heb ik met knippen/plakken iets gefabriceerd op Vistaprint, vastgelegd als afbeelding en door de boekhandel laten printen. Perfect!
De boekhandel verzorgde ook de publiciteit met een nieuwsbrief en artikeltjes in de lokale suffertjes, ik kwam mijzelf overal tegen!




En opeens viel het kwartje: ik werd geacht een lezing te geven over voeding en koken!!!!!! HELP!
Daar had ik helemaal geen tijd voor, ik moest koken!
Ik besloot mij er niet druk over te maken, het gaat zoals het gaat, ik zou wel zien.
Gelukkig vond de boekhandel een meet/greet ook geen probleem.
Omdat ik voor veel mensen   
op mijn voorhoofd heb staan koos ik voor geheel vegetarisch, gezond en soms een beetje alternatief.

Ik nam mee:
  • een notentaart van speltmeel, gezoet met kokosbloesemsuiker en agavesiroop
  • een minder gezonde maar heerlijke carrotcake (tarwe en gewone suiker)
  • een pompoen-geitenkaas-munt tapenade
  • hummus met wortel en komkommer om te dippen
  • gegrilde courgettes met dille en een lichte dressing
  • quinoa-tabouleh
  • en de alltime favoriet: rotiflapjes (kruidige aardappel en boontjes in bladerdeeg)

Midden in de boekenwinkel dekte ik de tafel en arrangeerde mijn hapjes, een mevrouw informeerde of de lezing zo ging beginnen.
Zij had al langere tijd last van een vervelende hoest en had nu een soort laatste hoop gevestigd op andere voeding.
Ahum, ik vertelde dat het geen lezing ging worden en dat ik van hoest-voeding ook geen verstand had, maar dat ze prima welkom was om mijn kooktips aan te horen.
Vervolgens druppelden de overige 10-15 toehoorders binnen, om 14.00 konden we beginnen! Met....?
Met alles wat mij te binnen schoot!
Sommigen hadden wel echt een lezing in hun hoofd, dat heb ik er maar snel uitgepraat, wel 1.5 uur lang.
Ik ratelde aan 1 stuk, sprong vd hak/tak.
Omdat de meesten Natuurwinkel-klanten waren heb ik mijn onderwerpen daar snel op aangepast. Dankbaar heb ik de ontbijtgewoonten van mijn kids misbruikt (Ilja met havermout-fixatie, Sacha die zich nooit tijd gunt voor ontbijten, maar wel voor tutten), van daar over naar speltmeel, fytinezuur in brood, naar lactosevrije mogelijkheden, alternatieve suiker, minder zout, etc.etc.
Het was leuk dat mensen ook reageerden of over hun eigen ervaring praten, scheelde mij even praten en bleef het levendig.

Van eten kwam het echter niet heel erg, ook al gaf ik een paar keer een aanzetje. Ik wilde tenslotte vooral dat ze aten!
Op een gegeven moment pakte mijn aanwezige, immer attente, buuf een schaal met stukjes taart en begon dat rond te delen.
Gelukkig, toen was de ‘presentatie’ over en werd het meer een proeverij.
Het waren alleen geen typische gourmands, wegens allergie of ideologie.
Veel bezig met voeding, minder met lekker eten!
Zo sta ik er helemaal niet in, wij mogen alles eten (luxe natuurlijk) en ik hang geen enkele stroming aan. (Behalve lekker en zelfgemaakt!)
De 1 mocht dus niet dit, de ander gebruikte nooit dat en een volgende wilde dan wel misschien een héél klein hapje proberen.
Zó kwam ik natuurlijk niet van mijn eten af!
Iedereen vond het wel erg lekker (zeiden ze). Ze waren geïnteresseerd in de recepten en daarom ook in mijn blog.
Het was erg gezellig, ook voor mij leerzaam en leuk, maar om 17.00 uur had ik nog wel ongv. de helft over!
Mijn kids vonden het natuurlijk helemaal niet erg dat er bijv. taart retour kwam, en hun klasgenoten ook niet!

De afgelopen dagen werd ik op het werk door bijna elke klant aangesproken, als ik van ieder een euro had gehad was ik nu rijk!
Iedereen had mij gespot, wilde komen, maar had al iets anders te doen gehad.
De volgende keer kwamen ze zeker.
De volgende keer.....?
Misschien komt dat er ooit nog wel eens van, maar dan duidelijk als proeverij of demonstratie. Dan bereik ik hopelijk ook gourmands en niet-klanten.
De boekhandel zag wel brood in een kookboek met mijn recepten, zij hebben daar een heel leuk programma voor.
Minimale kosten en risico.
Hmm, daar moet ik nog lang over nadenken!




8 opmerkingen:

  1. Hallo Gerry, ik wil je complimenteren met je "lezing". Leuk hoe het zo spontaan ging. Ik wil de even zeggen dat ik als klant niet zozeer opzoek was naar tips over gezond eten. Zelf dacht ik dat we gezellig over eten zouden kletsen.
    Ik volg je site al langer. Leuk en spontaan, net zoals je op mij overkomt als ik je in de winkel zie.

    Veel succes en de hartelijke groeten,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja en wat ik nog vergeten was om te zeggen, je notentaartje was heerlijk. Graag een receptje.

    Groeten Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, dank je voor je reactie. Ik ken je natuurlijk, maar ik loop nu al de hele dag mijn hoofd te breken over wie je bent. Ik ken waarschijnlijk je achternaam beter dan je voornaam. Geef eventjes een gil als we elkaar weer in de winkel zien, anders blijf ik malen!
      Gr, Gerry

      Verwijderen
    2. PS. Het notentaartje komt binnenkort, eerst nog wat achterstallige posten zoals Halloween.
      Gr, Gerry

      Verwijderen
  3. haha, moeder van roodharig bijdehand meisje. Dat zegt denk ik genoeg. Gr. eva

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Gerry, ik heb je een Liebster Award gegeven. Zie http://eetplezier.blogspot.nl/2013/11/over-awards-en-rothschilds.html

    BeantwoordenVerwijderen