vrijdag 16 november 2012

Vis-bapao


 
Begin vh jaar kwam ik dit recept tegen op Tastespotting: fishcakes!
Klonk lekker en ik nam mij voor het eens te maken, eens was dus afgelopen weekend! Soep met deze broodjes, gemakkelijk weekend eten.
Zelf brood maken spreekt mij altijd erg aan, maar het komt er eigenlijk nooit van omdat ik er nog steeds een beetje bang voor ben. Deze broodjes waren dus maar weer eens een dappere poging om mij er overheen te zetten!
Het deeg maken ging redelijk soepel hoewel ik wel eerst even op moest zoeken wat 'compressed yeast' was (verse gist) en daarna de omzetting naar benodigde droge gist (1/3e). Ook bleef het deeg vrij vochtig.
In het recept gebruikt men makreel in tomatensaus, bij mij werd dat haring. Misschien is makreel iets hartiger?

Het was trouwens wel erg vreemd om de vis te mengen met de 'scrambled eggs', rare combo maar de vulling smaakte perfect. (met mijn extra doperwten/prei/wortel).
Omdat ik ondertussen boodschappen was gaan doen heeft het deeg extra lang gerezen, ik weet niet of dit positief/negatief was. Het was nog steeds een vrij plakkerig deeg. Met bebloemde handen heb ik kleine balletjes uitgetrokken tot flapjes en toen gevuld met de afgekoelde vulling. Altijd moeilijk om in te schatten hoeveel vulling je moet gebruiken. Achteraf gezien had er best meer vulling in gekund. Ook was het deeg bovenop te dun in verhouding tot de deegklomp aan de onderkant. En te flauw/zoutloos. Toch was het een interessant broodje die de volgende dag eigenlijk nog lekkerder was. De vulling lijkt mij ook een goed idee bij een nasi-maaltijd, als bijgerechtje. Doet een beetje denken aan Surinaamse bakkeljauw.


Vis-bapao's

330 gr bloem (2,75 cup)
240 ml  (1 cup) handwarm water
8-10 gr droge gist
2 el olijfolie
beetje suiker
3/4 tl zout, misschien zelfs meer!

+/- 250 gr vis in tomatensaus (1 blik, 200 gr?)
1 middelgrote ui, gesnipperd
stuk prei, gesnipperd
stuk wortel, erg klein gesneden
hand diepvriesdoperwten
2 eieren, losgeklopt
1 teentje knoflook, gesnipperd
1/2 tl komijnpoeder
1/2 tl kerriepoeder (naar smaak)
zout naar smaak
enkele kerrieblaadjes (indien verkrijgbaar)
sambal?

Meng de gist met het water en beetje suiker. Laat reageren en voeg dan de bloem, olijfolie en zout toe. Meng met een houten lepel tot iets samenhangends, kneed dan verder met de hand. (10 min.). Laat het deeg afgedekt 30-40 min. rusten.

Maak ondertussen de vulling door de ui met de wortel en knoflook te fruiten in wat olie. Kruid met de aangegeven kruiden (sambal?) en duw dan naar 1 kant vd pan. Giet het eimengsel (beetje bewaren voor glanslaagje) al roerend scheutje voor scheutje in de pan, wordt een scrambled eggs-prutje.
Schep het door je groentemengsel en laat het overtollig vocht verdampen zonden aanbranden, proef voor de smaak en voeg de doperwten en prei toe. Laat afkoelen tot lauwwarm.

Verwarm de oven tot 200C. |Kneed het gerustte deeg licht door en vorm er kleine balletjes van (stuiter grootte). Rol op een bebloemd aanrecht tot kleine flapjes. Leg een hoopje vulling op het midden en vouw het deeg er overheen tot een buideltje, knijp goed dicht. Leg de bolletjes met de naad naar beneden op een bakplaat met bakpapier. Smeer met een kwastje wat ei op elk bolletje. Bak 20 min. in de oven (aan het eind misschien een keer omdraaien) tot glanzend en gaar. Laat ze tot kamertemperatuur afkoelen, koud is ook lekker! Eet smakelijk

Bron: Rathai's recipes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten