maandag 19 november 2012

Alweer knolselderij.....!

 
Het is op het moment weer enigszins chaotisch bij ons in huis.
Ik zit al bijna een maand zonder wasdroger en nu wordt er ook nog een dakkapel op het dak geplaatst!
Dit laatste hebben wij natuurlijk zelf gewild, maar naast her en der opgehangen drogende was ligt er nu ook overal zaagsel, zijn 2 slaapkamers deels ontruimd en slapen de kids in wisselende combi's op de overgebleven slaapkamers (zelfs 1 bij ons!
En de 15e verjaardag van Ilja maakt het feest natuurlijk pas echt compleet !
(door haar bereidde hightea (ontplofte keuken) en 2 dagen visite)

Omdat het best wel fris is buiten heb ik de timmerman vd week onthaald op soep. Klinkt misschien een beetje overdreven, maar omdat hij al zoveel in de buurt getimmerd heeft is het bijna een soort kennis geworden en ik vind het gewoon leuk anderen van mijn eten te laten proeven (ijdelheid).
Met wat ik voor handen had maakte ik een lekker warm winterssoepje waardoor hij er weer even tegen aan kon (eigenbelang).
De dakkapel is bijna klaar (casco, nu moeten wij aan de slag...) en morgen komt gelukkig de nieuwe droger, schot in de zaak!


winterwarme soep

5 aardappelen, middelgroot, in blokjes
grote stengel prei, in snippers
1 ui, gesnipperd
1/2 knolselderij
1 knoflookteentje, gesnipperd
1 bouillonblokje (voor 1/2 liter), misschien later meer.
1 liter water
2 laurierblaadjes
snufje tijm
paar draaien peper
paar raspjes nootmuskaat
zout
scheut slagroom
gerookte spekblokjes

Fruit de ui in een beetje boter, voeg vervolgens de knoflook, prei en knolselderij toe. Laat alles zachtjes bakken.
Voeg het water, de kruiden en het bouillonblokje toe. Laat 20-30 min. pruttelen tot de aardappel en knolselderij zacht zijn.
Vis de laurierblaadjes uit de soep en pureer de soep met de staafmixer.
Maak op smaak met een scheut slagroom, misschien extra zout en evt extra water (ivm dikte). Bak de spekblokjes uit in een beetje boter (bakken ze beter) en verdeel ze over elke gevulde soepkom.
Door de knolselderij smaakt de soep net iets dieper dan een andere aardappel-preisoep!

2 opmerkingen:

  1. Mijn idee! Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. En hoe minder rotzooi bouwlui maken, hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen