maandag 29 januari 2018

Cultureel doen


Afgelopen zondag waren husband en ik op het culturele pad, naar het Concertgebouw in Amsterdam.
De laatste jaren krijgen wij van onze buurtjes als kado voor de Kerstborrel de toegang tot een mooi klassiek concert.
Dit jaar was mijn oog gevallen op de Stabat Mater van Pergolesi.
Rond de Kerst komen mijn gereformeerde roots opeens weer naar boven en ervaar ik dit soort stichtelijke muziek als zeer relaxend (tijdens het koken bijv)
Dat dit meer een Katholiek stuk is doet niet ter zake 😇 😇
Uren kan ik hier naar luisteren, afgewisseld met mijn andere momentele favoriet het Requiem van Faure.

kadoverpakking vd buurtjes,
nog even navragen waar het uberschattige taartpapier vandaan komt
Zo gezegd, zo gedaan. Bij deze mini-traditie (3e keer) hoort ook een leuke lunch, niet te lang want we moeten om 14.00 uur paraat zijn.
Ik twijfelde tussen Chinees op de wallen, Chineese dimsum en Wagamama, het werd de laatste.
We troffen geweldig weer, geen wind, mooi zonnetje, strak blauwe lucht. Lopend va het station moest ik af en toe een foto nemen van al het moois om ons heen, toeristje spelen.




Onderweg kwamen we langs dit uitnodigende pand met restaurant Catch, kon op internet er echter niets over terug vinden (?)

mijn teppanyaki sobanoodels kip/garnaal
 
We belanden bij Wagamama, het Japanse restaurant waar ik mijn oog op had laten vallen.
Niet de standaard sushi, maar noodle gerechten en misosoepen etc.
De website was (ingewikkeld) veelbelovend.
Eenmaal binnen was het wel even slikken, niks geen Aziatische gezelligheid maar koel/kil/kaal. De grote ruimte vol met rijen lange tafels, schoolkantine opstelling, soort Aziatische McDonald's gevoel.
Nu hadden we ook niet heel erg veel tijd, dus dat was niet echt bezwaarlijk.
Op de kaart wordt kort toegelicht wat de verschillende stijl gerechten inhouden en hoe je zelf kun variëren op de basis, dat is fijn.
De bediening is internationaal, met Nederlands kon je bijna niet terecht. Waarschijnlijk handig zo dicht bij de grote musea (=toeristen).

gyoza kipdumplings
We kozen ieder een noodle gerecht en als extraatje dumplings en de hirata steamed buns met koreaans BBQ rundvlees.
Mijn husband verheugde zich op een vers geperste juice, maar er bleek geen wortel en gember op voorraad te zijn, bijzonder en jammer, dan maar de gratis groene thee vh huis.
De gerechten kwamen supersnel (fastfood), maar wel los van elkaar zodat de 1 al kon eten en de ander nog niet, beetje ongezellig.
De gerechten zagen er heerlijk uit, de smaak was een beetje vlak.
Mijn mie wilde na een paar happen echt sesamolie of ketjap en de kip was er overheen gevlogen.
De dumplings waren OK, maar het hiratabroodje droop van de mayo waardoor het beetje pulled beef vlees compleet overpowered werd en het een beetje type frikandel speciaal werd.
Zeker voor de prijs (totaal 44.00 euro met z'n 2'en voor lunch) zou ik het niet nog eens doen. Een ervaring rijker.

omakase (specialiteiten vd chef) steak bulogi met sobanoodels
Verder lopend naar het concertgebouw kwamen we langs het museumplein waar we veel mazzel hadden: elke 3e zondag vd maand (onze zondag) is er Museummarket, een pop-up markt met kunstzinnige huisvlijt, kleine creatieve bedrijfjes en niet onbelangrijk: kleine foodstalletjes/trucks. Daar hadden we natuurlijk moeten eten!



Bijna zwichtte ik voor een mooie okergele visgraat katoenen plaid, maar gelukkig was deze redelijk aan de prijs en sowieso is met een deken onder je arm naar het Concertgebouw toch ook wel een beetje vreemd...
Eerst thuis maar eens de inrichting beter op poten zetten, nieuwe banken, vloerkleed etc.




We genoten van het concert en de hele entourage.
Zag dat binnenkort mijn andere favoriet (Faure) wonderlijk genoeg ook opgevoerd wordt, misschien iets teveel van het goede zo snel na elkaar.


Buiten was het al een beetje aan het schemeren.
Het was de laatste dag van het Amsterdam Lightfestival. We dachten even dat deze mooie lampversiering daar ook van was, maar waarschijnlijk was het gewoon feestelijke winterse stadsverlichting.
Een feestelijke afsluiting van een goed geslaagd cultureel uitje voor de boertjes van bûten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten