maandag 11 december 2017

Dag Klaas, hello Santa!

 
Goed, deze post was eigenlijk bedoeld voor 5 december.
Door verschoven werktijden en een onverwachte, trieste omstandigheid vlogen de dagen opeens voorbij zonder dat ik tijd/gelegenheid had om te bloggen.
Toch wil ik mijn enthousiasme over mijn speculaasprojectje delen.
Beter laat dan nooit, toch?
Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag een mooie speculaasplank, zo'n nostalgische met poppetjes en een molentje.
Dit jaar zou ik 'm eens gaan gebruiken, ik had eigenlijk nog nooit zelf speculaas gemaakt.
Speurtocht op internet leverde een scala aan recepten, ik koos een gulden middenweg met in ieder geval minder suiker dan voorgeschreven.
Met het deeg rustend in de koelkast zou ik wel even mijn plank erbij pakken, nee dus.
Alles overhoop gehaald, nergens gevonden. Heel frustrerend. Ook confronterend wat een troep kun je verzamelen, hoogste tijd voor een opruimactie. 
Goed voornemen voor 2018. (en 2017en waarschijnlijk elk jaar daar voor...)

 
Tijd voor plan B, ik had tenslotte het deeg al gemaakt.
Het hele idee van een plank is dat je je deeg in een reliëf drukt en er zo een tekening op je koekje ontstaat.
Zou het ook werken met een bonbonmal? Experiment!
Speculaasjes zijn erg dunne deeglapjes, de roosmal vulde ik dus ook met dunne laagjes deeg. Het uitkeren van het deeg bleek best lastig, soms duwde je het roosje doormidden.
Kort in de vriezer bleek een oplossing, perfecte afdrukken!
Jammer genoeg bleek het reliëf toch dicht te lopen tijdens het bakken
Ik heb nog geëxperimenteerd met wel/niet bevroren bakken, amandelschilfers aan de onderkant, 't hielp allemaal niks.
Volgens de 'grote' Holtkamp zou het liggen het rijkelijk gebruik van suiker en boter. Tijdens het verhitten smelt het deeg weg. Vroeger was het een heel arm recept met grotendeels meel. Dat past alleen niet meer in ons huidige smaakprofiel. 
Het door mij gebruikte zelfrijzend bakmeel hielp waarschijnlijk niet en lichte basterdsuiker schijnt ook iets beter te bakken dan mijn donkere...
Had ik mij maar beter moeten inlezen!
De baking soda zorgde wel voor een goede crunch.
Ondanks zijn magere verschijning was het een uiterst smakelijk mini-speculaasje en in alle eenvoud toch ook weer mooi.
Specuroosjes, experiment geslaagd!


Speculaasjes

5 gr bicarbonaat/baksoda/zuiveringszout
5 gr zout (misschien iets minder)
10-15 gr (2-3 el) speculaaskruiden
1 ei
300 gr donker of lichtbruine suiker
500 gr bloem
200 gr roomboter, kamertemperatuur
rijstebloem
naar keuze 1 eigeel, amandelschilfers

Meng alle ingrediënten met de boter en meng stevig met een lepel of je mag ook kneden. Doe het deeg in een plastic zakje en leg het een nachtje in de koelkast. Bebloem de vorm licht met rijstebloem. Rol het deeg dun (2-3 mm) uit op een bebloemde ondergrond en duw zacht in de mal. Keer om met een klap(als je een plank gebruikt), leg een uurtje in de vriezer als je een siliconen mal gebruikt. Evt afglanzen met eigeel (losgeklopt met wat water) en naar wens met amandelschilfers bestrooien (of aan onderkant induwen).
Leg de vormpjes op bakpapier in de oven op 180 graden gedurende 25 à 30 minuten.
Afkoelen/opharden op rek.
Eet smakelijk!

Kijk Uit, Castricum
Langzaamaan gaan we op weg naar Kerst, de uitnodiging voor onze Kerstborrel neemt in mijn hoofd al weer vorm aan.
De kerstboom is dit weekend opgetuigd, de 1e sneeuwwandeling gemaakt.
Zullen we dit jaar ook een witte Kerst krijgen?


Afgelopen jaren verwende ik mijzelf met een voordelig abonnement op culinaire tijdschriften met de bonnenactie van het Kruidvat, dit jaar was ik gewoon te laat! Balen.
Gelukkig hebben we de Foodies nog, ook dit jaar kun je met hun actie 12 nummers ontvangen voor slechts E 15.00. Dat is natuurlijk geen geld!
Ook keuze uit andere tijdschriften.
Wel belangrijk om te weten: je moet zelf het abonnement op tijd opzeggen, anders wordt het stilzwijgend tegen normaal tarief verlengd.
 2/1/18 actie afgelopen



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten