vrijdag 6 april 2012

Is Pasen de 2e Kerst?

(foto v Cooking classy)

Pasen staat weer voor de deur. Vanochtend (jaja, op Goede Vrijdag) hadden de jongste 2 hun Paasontbijt op school. Lekker bordje met paasservet, afbakbroodjes, aardbeien, choco paaskonijntje en spiegeleikoekje (mijn favoriet), veel meer dan ze normaal zouden eten. Altijd leuk.
Wij gaan Pasen vieren met mijn schoonzus en family.
Het menu is trouwens nog niet bekend. Ik probeer er zo min mogelijk aan te denken anders sla ik op hol. Dat is voor mij altijd het dubbele bij feestdagen: unieke kans om alles uit de kast te halen, maar je wilt niet de hele dag in de keuken staan, vervolgens is alles in een 1/2 uur weg en zit je met een mega-afwas. Je wilt ook relaxen, uitslapen, kletsen, naar buiten of ergens naar toe.
Ik denk dat we ons voornamelijk op de brunch gaan richten: geknutselde broodjes, eiersalade, miniquiche, zalm, paasbrood, dat soort dingen.
Voor 's avond toch wel iets met lam (grote bout in de oven, lekker gemakkelijk), groene groenten en asperges, een saus, salade, pasta/aardappelen en ik zag ook nog ergens een spinazietaart. Ooh, daar ga ik weer. Het wordt weer veel teveel en dan hebben we het nog niet eens over taart/toetjes gehad.

Pasen wordt steeds meer een commerciële hype. Tijdschriften staan er vol mee. In de Libelle (lees ik altijd stiekem in de supermarkt) zag ik zulke leuke versieringen, maar dat is toch echt een beetje over de top, toch? Slingers van lentepompom's, schalen vol versierde uitgeblazen eieren, Paaskransen en piepschuimkippen beplakt met lege eierschalen, zag er geweldig uit, maar wie doet dat nou? Kerst duurt tenminste nog een week! (23-31/12, zoiets).

Wij beperken ons maar tot servetten, veel narcissen, geknutselde broodjes, een paar geverfde eieren (zoals vorig jaar) en het traditionele eieren zoeken. C'est tout.

Of misschien nog de volgende ideetjes:

-zelf paaseieren maken door chocolade au bain marie te smelten. Kleine waterballonnetjes half op te blazen en dicht te knopen. De chocolade in smalle bekers (waar de ballon net in past) te doen en vervolgens de ballonnetjes (ingevet met olie?) in de chocolade te dopen. Laten drogen en weer dopen tot de korst dik genoeg is. Boven de gootsteen op de kop houden en het ballonnetje lek prikken. Pas op voor waterschade op je chocolade, direct droog maken. of ZO maken. Eieren vullen met bijv mousse/ vruchten/ pudding, zoals hier
- eieren verven met oude zijden dassen, erg mooi, hier en hier
- deze: hier 
- deze zijn ook leuk: hier, sowieso alles v Martha Stewart, maar deze ook: hier
- eiernestjes van vermicelli: hier

Genoeg te doen, volgend jaar toch maar een Paasweek houden?
Fijne PaasDAGEN

1 opmerking:

  1. Ik herken dat "op hol slaan" helemaal. Meestal begin ik met mezelf toe te spreken: rustig, simpel houden, alles loopt toch anders dan je denkt. Naarmate de tijd vordert zijn er al 1000 scenario's door m'n hoofd gegaan. Moe word ik ervan. De laatste tijd heb ik wel een een soort methode ontdekt: lang tevoren zoveel mogelijk kopen/maken/invriezen. En dan op de laatste dag daadwerkelijk mezelf even druk maken, zonder het plezier in je omgeving en de mensen om je heen te vergeten. Het is een houvast ... niet meer, niet minder. Fijne paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen