maandag 18 april 2011

Eieren op hun paasbest.


Voor de Pasen heb ik weer eens in m'n receptenvoorraad gespit. Enige ideeën heb ik gelukkig dit weekend al uitgeprobeerd, nu weet ik tenminste dat de rucolasoep geen nieuw familiesucces wordt (heel goor, volgens sommige gezinsleden). Ook de 'dreambar' gaat het niet worden, terwijl hij er zo lekker uitzag op het plaatje. Ik heb vast iets fout gedaan, jammer. Toch is het weer een inspiratie voor een toekomstige coconutcream-cake!
Het gaat zeker iets met lamsvlees worden, misschien dit jaar wel op de BBQ ivm het mooie weer.
Voor mij hoort paaseieren versieren er ook nog steeds bij en ik was erg blij toen ik op een amerikaans blog een voor mij nieuwe manier tegen kwam: verven met bloemen/blaadjes en uienschillen.
Vanochtend heb ik dus in m'n eentje, speciaal voor dit blog, zitten pielen.
Want pielen is het zeker, niet echt kinderwerk. Het was wel leuk om de tuin met andere ogen te bekijken: niet naar kleur en totaalplaatje, maar op zoek naar vorm en structuur. Terwijl je niet weet wat je precies nodig hebt/goed zal werken. Ze werden fantastisch!!!!

Alternatieve Paaseieren





 Benodigdheden:  
-oude uischillen, bij voorkeur grote lappen
-witte, ongekookte eieren
-rijstkorrels/ macaroni's
-kleine bloemen en blaadjes (mooie   vormen), takjes
-lapjes dunne stof
-elastieken/touw

Maak de schillen, eieren, en stof nat. Leg een mooi patroon aan de achterzijde van het ei, doe er een uischil omheen en leg het ei op de stof. Maak nu op de rest vh ei mooie patronen. Denk er om dat je naar het ei toe werkt, een soort binnenste-buiten. Dus bijv. de paardebloem uitspreiden op het ei met de steelaanzet naar je toe.
Denk om codering op het ei, dat het niet precies onder je mooie bloem zit! (zoals bij mij). Losse rijstkorrels geven mooie stippen. Als je het ei in een dopje wilt presenteren denk dan ook aan een mooi topmotief. Bedek het hele ei met uischillen.Vouw de stof tot een strak bundeltje en bind het vast met elastiek/touw.

Ik heb alle overige schillen ook maar in de pan gedaan, met wat zout tegen het barsten en een scheut azijn voor rodere tinten (weet niet of het helpt). Kook 10 min tot een hard ei.Af laten koelen in koud water.  Haal de stof en alle rommel er af en laat je verrassen!

Evt. kun je een beetje olie op de eischaal uitwrijven. Dit geeft glans en schijnt ook de poriën te sluiten zodat het ei langer houdbaar is. Het ei is nog gewoon eetbaar, schijnt zelfs geen uismaak te hebben. Bewaar in de koelkast als je ze wilt eten. Max 2 dagen ofzo. Of gebruik ze gewoon als decoratie.



Ook leuk om te doen:
  • van hardgekookte eieren de schaal een beetje  kneuzen (craqueleren) en daarna een paar nachten in een geconcentreerde eetbarekleurstof-oplossing leggen, dan pellen.
  • eieren kleuren met natuurlijke pigmenten:
        - rood: veel rode biet met water, zout en azijn, aan de kook en dan 30 min pruttelen
        - geel: met meerdere eetlepels kurkuma/geelwortel, verder als boven
        - blauw: met veel rode kool, water/zout/azijn. Verder als boven
        Zeef de vloeistof en bewaar.         
        Laat hardgekookte eieren in deze natuurlijke verfbaden liggen, voor blauw zeker meerdere uren.    

ZALIG PAASFEEST!!!!!!!!!!                                 

2 opmerkingen:

  1. Ze zien er leuk uit! Ik ken het nog van vroeger. Volgend jaar mag je hier eieren komen halen hoor! Zonder stempel en vrije uitloop. ;O)

    BeantwoordenVerwijderen