woensdag 11 april 2012

Bespaar je zelf een teleurstelling: deze hoef je niet te maken!


De Pasen was gezellig, eerst op familievisites daarna lekker niks. Nou ja, kletsen, lezen, eten en in mijn geval veel koken. Er is geen ei versierd/geen broodje geknutseld. Altijd te grote plannen en natuurlijk het liefst alles 'selluf doen' (kan niet zo goed samen werken).
In mijn hoofd zag het er simpel uit, maar dat kwam omdat ik gewoon niet alles overzag. Ook was het superhandig om de dames (kids) over te halen om ondertussen tiramisucupcakes te bakken en zelf ook nog mijn yoghurtpannacotta-taart (en dus ook jam) te maken. De amuse van gerookte aart eend heb ik dus maar geskipped.
Het hoofdgerecht bestond uit lamsbout, spinazietaart, sperzieboontjes, sla en een keuze uit aardappeltjes/pasta. Het recept vd lam was een combo van meerdere recepten en erg geslaagd. De verwarring over de braadtijd was echter groot.
Het ene recept sprak over 90C en braden tot kerntemperatuur van 55C, de ander van langzaam gegaard op 180C (?) in 3 uur. Onze lam (2,5 kg) was echter binnen een uurtje al op 55C met een oventemp van 150C. (goede temp voor de cupcakes). Wat te doen?
Uiteindelijk (bij kerntemp van 70C) toch maar uit oven gehaald en in warmhoudvak op 50C gehouden. De lam was prima te eten, maar zeker niet rosé maar viel ook niet vh bot. Volgende keer toch de kerntemp. geloven.
De spinazietaart was een groot succes. Ga ik zeker binnenkort nog een keer maken en dan met recept/foto plaatsen. Net als het lamrecept, maar dan in kipvariant, hmmm.


Vanwege het Paasontbijt was ik een beetje gefocused op broodrecepten, DE uitgelezen gelegenheid om toch eens brood te gaan bakken. Toen ik puddingbroodjes in de paasAllerhande zag staan leek mij dat een schot in de roos.
Niet dus. Of het recept klopte niet òf ik heb iets helemaal fout gedaan. Mijn broodvrees is weer helemaal terug.
Officieel moest je mix voor witbrood gebruiken, ik had bloem voor witbrood v Soubry. Het deeg wilde niet goed mixen met mijn deeghaken (goedkope mixer), dus verder met de hand. Wat een drama, alles kleefde en plakte. Ietsjes meer bloem toegevoegd (20 gr.).
Het rijzen was ook niet indrukwekkend, pas na de dubbele tijd enigszins. (in het recept stond niets over oplossen van gist in water, wel bij de algemene broodinstructie). Vervolgens moest je er een bakje van vormen (8x), dit lukte voor geen meter door de elasticiteit. Daar moest je het mengsel van creme fraiche/ei instoppen. Er was bij mij plek voor 2 tl/broodje en ik had een yoghurtkommetje vol! (3 eieren + 125 ml creme fraiche).
In de oven ging het broodje rijzen en liep de schamele vulling en ook nog af. Uiteindelijk zagen ze er best lekker uit, de helft heb ik ingesmeerd met boter/bruine suiker/kaneel naar 'sticky bun' idee.
De smaak? Redelijk droog vaagzoet wit broodje met onbestemde citroenige plakplek. En dat met veel eieren/boter/vet.
Misschien is het niet helemaal eerlijk, beter mixen is misschien ook wel beter rijzen= beter broodje, maar die vulling was dan nog steeds niet geweldig.
Iemand betere ervaringen?

Recept puddingbroodjes HIER


Ik dacht slim te zijn en de rest vd vulling te gebruiken voor een snelle citroentaart. Laatst was ik bij de Jumbo namelijk 3 soorten gekoeld kant/klaar deeg tegen gekomen en het zoete zanddeeg was ondertussen over datum, maar nog wel eetbaar. Oók direct de laatste keer dus, het deeg was vanille-ig, kinderlijk zoet. Soort babykoekje. De vulling voegde nog steeds niets toe en na een proefhapje heb ik alles weg ge*******. Klaar!

4 opmerkingen:

  1. *smile* Ik vind m.n. je laatste zin geweldig. Hoe heerlijk om in één keer van al het "gedoe" af te zijn. Geen geplak meer, geen onderstebovenbinnenstebuiten-gedachten en weer tijd voor andere dingen (leuke) dingen. Klaar! (ik roep dat dan altijd als een klein kind op het toilet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms is het voor mij echt moeilijk om te stoppen, maar iets opeten alleen omdat het zonde is vind ik ook jammer vd calorieën

      Verwijderen
  2. Wat jammer, want het zou wel handig zijn dat kant-en-klare zanddeeg. Ik hoop dat de andere soorten wel lekker zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoopte ook dat het lekker zou zijn. InFrankrijk ligt het ook in de supermarkt dus het moet ook goed kunnen. De bladerdeeg op de rol en het croissantdeeg aan 1 stuk moet ik nog uitproberen. (wat is trouwens het verschil?)

      Verwijderen