zondag 25 november 2018

Kinder(lijk) plezier


Al lang weer voorbij, maar nog steeds niet beschreven: St. Maarten 2018.
Mijn eigen traditie schrijft voor dat ik de traktaties zelf maak, zo ook dit jaar.
Bijzondere editie: op zondag (voelt gek) en ik zou zelf afwezig zijn wegens festiviteiten elders.
Gelukkig was Antal bereid de honneurs waar te nemen. 
Ik vind het leuk als de traktaties in de smaak vallen, maar mijn grootste plezier zit in het bedenken en fabriceren. (kinderlijk plezier voor kinderplezier)
Onlangs had ik bij de HEMA een mooie vlinder koeksteker gescoord en besloot herfstige speculaas vlinders te maken, gepimpt met kleurige M&M's.
Zo gezegd zo gedaan, eerst een proefbaksessie (altijd welkom thuis)
Zouden de M&M's kleurvast blijven (ja), werken smarties ook (nee), blijft het deeg vormvast (ja), is het koekje lekker gekruid (ja), BAKKEN MAAR!

had op facebook al een kleine teaser geplaatst...
Op de avond was het perfect St. Maarten weer, niet te koud, droog en windstil.
Ik had willen zeggen dat de koekjes wegvlogen (😉), maar naar verluidt hoefde de deur maar 5x geopend te worden...
Mager jaar. Vet goed voor mijn kids, de koekjes vonden gretig aftrek bij klasgenoten, rijleraren en buurtjes.
Volgend jaar hopelijk beter.


Speculaas koekjes

80 gr. volkoren tarwemeel
70 gr. tarwebloem
1 tl baking soda
15 gr maizena
45 gr amandelmeel
1.5 el koekkruiden
125 gr. roomboter, koud, geraspt
70 gr bruine basterdsuiker
grote snuf gember
snufje zout
M&M of nootjes
sprinkels

Verwarm de oven op 180C.
Kneed alle ingrediënten tot een soepel deeg. Vorm een dikke plak en laat koelen en rijpen in de koelkast. Minimaal 1 uur, liefst 1 nacht of langer. Extra smaak.


Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Je wilt natuurlijk dat alle koekjes even dik worden (ivm baktijd). het werkt heel handig om dan een verdikking op je deegroller aan te brengen of aan weerszijden van je deeg plaat een latje of iets neer te leggen, als rolgeleider.
Rollen op een siliconen bakmat werkt trouwens perfect en scheelt veel bloem strooien (wat ook het deeg beïnvloedt). Afscheppen met een kaasschaaf.
Versier je koekjes naar keuze, inkerven is ook een optie (dan wel eerst je koekjes weer koelen voor het bakken)
Bak de koekjes 12 min. (in mijn oven, gewoon even testen, koekjes zijn al donker, harden nog op. Let op de onderkant)
Laat de koekjes afkoelen op een rooster (heel voorzichtig verplaatsen met kaasschaaf, zijn nog zeer breekbaar.
Eenmaal afgekoeld, bewaren in een luchtdichte zak/trommel.
Of snel opeten!


Ik had een ongelofelijk strakke bakplanning gemaakt, moest naast zaterdags werken, deze koekjes, afwezigheid wegens de verjaardag ook nog 5 taarten bakken voor 3 bestellingen.
Als kadootje voor de 50-jarige bakte ik alsnog snoepkoekjes, als je toch bezig bent....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten