woensdag 31 oktober 2018

Niet te be-TWIST-en

 

Ben volgens mij alleen nog maar aan het bloggen voor de Blogswap, een deadline is toch een schop onder je kont!
Goed, de swap van oktober 2018, ik kreeg het blog van MaartjeMaria toegewezen. Food-Fun-Fit is de ondertitel.
Maartje is een zeer sportieve actieve fysio die sinds vorig jaar de triathlon heeft ontdekt als favoriete hobbysport, fietsen, rennen en zwemmen.
Om dit vol te kunnen houden verdiepte ze zich in gezond en energierijk eten. Met ook het dierenwelzijn in het oog werd het vanzelf een veganistische keuze.

Extra leuk, want dochter Ilja is sinds kort ook weer op kamers, heeft de wielersport ontdekt, is daarin vanaf dag 1 megafanatiek en schurkt nu ook tegen veganistisch aan.
Ik hou van koken en voor mij ligt de interesse voor ander leefstijlen zeker in het leren kennen van nieuwe ingrediënten/toepassingen.
Geinteresseerd scrollde ik dus door Maartjes blog, miste wel een beetje een receptenindex met alleen namen van gerechten (nu alleen plaatjes).
De maaltijden hadden minder mijn interesse. Vlees vervangen door tofu/bonen etc is niet zo ingewikkeld, kan ik zelf wel knutselen.
De echte uitdaging ligt voor mij op bakgebied: hoe vervang je eieren ?!!!
Door bananen en flax eggs dus, bekend verhaal, maar nooit zelf toegepast.
Ik zag een carrotcake-recept, dat moest 'm worden. Zou het resultaat net zo goed zijn als mijn eigen ever favorite?

Eén vd dingetjes van de foodblogswap is het eigen maken van andermans recept, je eigen twist eraan geven.
Behalve het flax egg waren de ingrediënten standaard, eigenwijs voegde ik nog stukjes ananas en een beetje olie toe. (zat namelijk helemaal geen vet in het recept)
Veel te laat gooide ik het baksel in de oven, moest al bijna werken.
De thuisblijvers kregen instructie over de baktijd.
's Avonds weer thuis merkte ik dat de taart van binnen toch nog wel wat klef was, doorgesneden weer in de over bleek ook geen oplossing.
Voor mij kwam het niet meer goed, de rest van het gezin had er minder moeite mee...
De vegan frosting was een soort oude bekende (basis vegan chocotaart), nog een proefondervindelijke tip: meng ècht de olie pas na het gladpureren bij het mengsel!

Mijn eigen carrotcake is voor mij nog steeds de onbetwiste winnaar, maar deze bakwijze gaf mij zeker inspiratie voor hernieuwde pogingen.
Dan wel zonder eigen(wijze) twist... (misschien wel ietsje zoeter of zonder banaan)

 
Vegan carrotcake

200 gram spelt of tarwemeel 
10 ontpitte dadels2 lekker zwarte bananen
1 tl bakpoeder
1 tl baking soda
1 tl citroensap
1 tl kaneel
1 tl koek en speculaas kruiden
2 flax eggs (2 eL gebroken lijnzaad met 3 el water)
1 tl vanille extract (was op)
150 gram geraspte wortel, iets kleiner gesneden
100 ml plantaardige melk (bijv. amandelmelk)
snufje zout
50 gram pecannoten, kleine stukjes
3 schijven ananas op eigen sap, mini stukjes
evt. maple syrup of ander zoetmiddel, zoals agave/honing
 
 
 
Verwarm de oven tot 180C. Vet een kleine bakvorm (20 cm) in en klem bakpapier op de bodem.
Meng de lijnzaad met het water en zet zeker 10 min. weg tot een sauzig mengsel ontstaat.
Pureer de bananen met de dadels met een staafmixer tot een glad geheel. Meng met overige ingrediënten en vul de bakvorm, strijk bovenkant glad.
Bak ongv. 45 min. tot een sateprikker er droog uitkomt. Laat volledig afkoelen.


frosting:

150 gram ongebrande cashewnoten, minimaal 4 uur geweekt in water of een hele nacht.
175 kokos creme (dikke kokos uit een blik kokosmelk van 270ml. Zet deze omgekeerd de nacht van te voren in de koelkast).
0,5 tl citroensap
20 gram kokosolie
1 tL vanille extract (was op)
1 eL maple syrup of ander zoetmiddel (ik had agave)
snufje zout
ongebrande pompoenpitten, extra pecannoten, geraspte wortel
 
Laat de cashewnoten uitlekken in een vergiet. Pureer de cashewnoten met de vaste kokosmelkmassa in een blender tot een zeer gladde saus.
Voeg dan de kokosolie en smaakstoffen toe en mix goed.
Zet weg in de koelkast tot gebruik.
 
Snij de taart horizontaal doormidden (3 lagen is moeilijker), besmeer de onderlaag rijkelijk met de koude frosting. Duw met beleid de bovenkant erop zodat de frosting iets over de rand loopt, besmeer de bovenkant weer rijkelijk met de frosting.
Decoreer met pompoenpitten, pecannoten en sliertjes wortelrasp. 
Bewaar de taart in de koelkast, op temperatuur laten komen voor gebruik.


PS. speurtocht op internet leverde andere verhoudingen voor het maken van flax eggs (meer water), de voordelen van blonde lijnzaad of het zelf malen. Allemaal het proberen waard! https://www.wikihow.com/Make-a-Flax-Egg
PS2. ben trouwens erg enthousiast over een ander door Maartje geïnspireerd recept, wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten