donderdag 12 januari 2012

Niet meer onbekend en zeker bemind.



Mijn inzet voor het nieuwe jaar was dat ik meer (voor mij) onbekende dingen zou eten. Nou, dat is deze week goed gelukt.
Ik had eens even goed bij ons door de winkel gestruind en o.a. pastinaak, knolselderij, tofu rosso en quinoa gescoord, op naar een vegetarische dis.
Ik had een beeld van een gul groentegerecht met boerse smaken.
Niet teveel kruiderij ter afleiding, een beetje Toscaans ofzo.
De tofu rosso paste goed in dit smaakbeeld, stevige tofu met een soort gedroogde tomaten-tapenade smaak.
Omdat ik bang was voor een zompig geheel heb ik de tofu in kleine blokjes gesneden en krokant gebakken, prima begin.
Eerst had ik echter de grote groenten in de oven geroosterd, lekker simpel.
Ook maakte ik in een andere pan een husseltje van de spitskool, ui en knoflook, de toegevoegde rode peper moest er trouwens overhaast weer uit!
Vervolgens alles tot 1 groot geheel gemengd en samen met de quinoa opgediend.
Het was best een succes: mijn man proefde India (?), oudste dochter ontdekte de tofu en jongste zoon vond het 'niet eens zó vies'!

Zelf was ik vooral verrast door de smaak van de pastinaak, diep wortel met een zweem van banaan (?). Heerlijk en zeker een nieuwe favoriet.
We gaan dit zeker vaker eten hoewel het wel veel pannenafwas opleverde.
Puur is niet persé simpel.


groentenschotel met quinoa (ruim 6 of 2x 4)


1/2 rode paprika (in over zwart geroosterd en ontveld)
2 à 3 pastinaken (geschrobd en in stukken)
1/4 knolselderij (geschild, in blokjes)
1/2 pompoen ( grove stukken)
ruime hand kastanjechampignons ( in plakjes)
1/2 rode peper (doormidden)
1/2 spitskool (in reepjes)
1 pakje tofu rosso (in blokjes), Taifun, Natuurwinkel
fetakaas (kleine blokjes)
1 ui (gesnipperd)
2 tenen knoflook (geperst)
1 à 2 tomaten (grove blokken)
snufje chilipoeder
snufje kerrie
2 tl tijm
2 tl oregano
zout
sesamolie
olijfolie


quinoa (voor ons 500 gr)
groentebouillontablet
water (dubbele v quinoa)


Zet de oven op 20-250 C. Leg de pompoen, pastinaak en knolselderij in een braadslee. Beetje chilipoeder over de pompoen, kerrie over de knolselderij en verder oregano, tijm en zout over alle groente.
Giet er een beetje olijfolie over en laat 20-30 min. in de oven roosteren.


Doe de quinoa in een pan, overgiet met dubbele hoeveelheid water. Voeg bouillontablet toe en laat aan de kook komen, zet zacht en laat 20-30 min. gaar worden. Evt kookplaatje er onder.


Bak de ui en knoflook in wat olie, vervolgens de champignons, 1 tl tijm, 1 tl oregano en de rode peper erbij (laatste evt. erg kort). Tot slot de spitskool er in mee bakken tot het lekker beetgaar is. Op smaak maken met zout en een klein scheutje sesamolie.
Tofu krokant bakken in een beetje olie.


Het spitskoolhusseltje + tofu omzichtig bij de braadslee scheppen. Probeer de groentes heel te laten. Als laatste de stukjes verse tomaat en de feta erbij. Eet smakelijk.

Voor de echte vleesliefhebber zou je spekblokjes/plakjes kunnen uitbakken.

Quinoa was trouwens ook nieuw voor mij. Het doet een beetje aan rijst of grove couscous denken. Technisch gezien is het echter geen graan, maar familie van de spinazie en snijbiet (ganzevoet).
Het blad schijnt ook wel gebruikt te worden, maar onze quinoa (spreek uit kien-wah) zijn de zaden/bloemetjes. Komt voor in witte, rode en zwarte variant. De witte is de bekendste. Glutenvrij, rijk aan zetmeel, goed verteerbare eiwitten, vezels en fosfor, vit. B en C. De eiwitten bevatten alle essentiële aminozuren. Deze wonderplant schijnt ook nog te kunnen helpen bij infectie en bevat phyto-oestrogenen die kunnen helpen bij overgangsklachten. De plant kan op hoge hoogtes en in zeer arme grond groeien, de inca's gebruikten dit oergraan al 5000 jaar geleden. 
De smaak zouden we bijna vergeten: beetje paddestoel-notig, ietsje zilvervliesachtig met een kleine crunch. Prima te eten, hoewel het er een beetje grauw uit ziet. lekker met grote smaken. Ik heb het in bouillon gekookt, maar water kan ook. Prima aanvulling in de gezonde keuken!

bron

PS. nog lekker recept voor restverwerking:
http://www.cookrepublic.com/recipe-archive/garlic-and-thyme-quinoa-patties/

5 opmerkingen:

  1. We eten hier vrij veel pastinaak, moet wel lachen dat je het naar banaan vind smaken. Hier wordt'ie vergeleken met wortelpeterselie-achtig-iets. Errug lekker. Ook lekker als chips, leuk om zelf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé leuk dat je zo snel reageert. Ik zat nog druk te schaven aan mijn stukje, hoogte tekst etc. Wortelpeterselie heb ik ook nog nooit gehad, verkopen we wel in de winkel: nieuwe uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb laatst ook voor het eerst pastinaak gegeten. En schorseneren. Ik vond ze allebei erg lekker. Ik vond ze op de markt in Alkmaar bij de Piersonstraat.
    Die quinoa heb ik nog nooit geprobeerd. Wanneer ik weer bij Columbus ben zal ik het ook eens meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pastinaak heb ik dus nog nooit gegeten. Ook bij ons in de winkel, ik ga het nog druk krijgen! Voor restjes quinoa heb ik trouwens nog een recept toegevoegd (soort rijstkoekjes) mocht je gezin het origineel niet lekker vinden (smaakt best wel 'gezond').

    BeantwoordenVerwijderen