vrijdag 22 juli 2011

Flonkerende robijnen.



Zijn ze niet prachtig, dit bakje vol eetbare edelstenen? En niet eens van de 'groentenjuwelier', maar gewoon uit mijn ouders tuin. Ik hou van rode bessen/aalbessen. Lekker sappig en fris zurig. Ik pak steeds een paar steeltjes om tussendoor van te snoepen. De pitjes zijn wel een beetje vreemd, je moet er ook niet op kauwen, maar ze een soort pletten met je gehemelte zodat het sap vrij komt en dan doorslikken. Bij mij thuis vinden alleen de jongste 2 ze lekker en mijn man alleen met veel suiker (er ontstaat dan een soort siroop die lekker is in de yoghurt).
Enige weetjes:
Familienaam: Ribes Sylvestre, bestaande uit rode en witte (zachtere smaak) aalbessen en na kruising met andere ribes zelfs een zwarte aalbes. Ze bevatten naast veel vit. C ook veel pectine waardoor je er heel goed jam van kunt maken.
Bekendste soorten hebben imposante namen als: Jonkheer van Tets (rood), Witte Parel (wit) en Baldwin (zwart).
In het Duits: Johannisbeeren; Frans: Groseilles; Engels: red currant; Zweeds: vinbär.

Naast de genoemde yoghurtvariant kun je er limonade, sap, saus en fruitsalade van maken. Ik wilde echter iets anders, nl: taart.
Naast een taart van alleen geklopte eiwit en bes had ik ook een lekker recept voor een bijzondere rabarbertaart. Omdat rabarber en rode bes allebei zuur zijn had ik het idee dat ik dat wel kon uitwisselen. Mijn enige twijfel betrof de pitjes, zou dat een vervelend mondgevoel geven als de besjes zacht/gaar waren geworden? Uitproberen dus!




Rode bessen cheesecake/taart

Deeg:    225 gr bloem, evt deels amandelmeel, bijv 75 gr
              100 gr koude boter, half roomboter/half margarine
               50 gr suiker
               1 eierdooier
               snufje zout
               1 à 2 tl water
Vulling: bakje geriste bessen (500 gr ongerist ofzo)
               150 gr suiker
               2 eieren, gesplitst
               250 gr kwark (ik had volle)
               100 ml slagroom
               1 tl citroenschil (of goede kneep sap)
               1 el maizena
Bereiding: Kneed van alle deegingrediënten een soepel deeg. Rol het uit tot een ronde lap en bekleed een ingevette springvorm. Maak ook een opstaande rand. Prik gaatjes in de bodem en zet een uur in de koelkast. Meng de geriste bessen met 50 gr suiker en laat een tijdje staan. Verwarm de oven op 200C. Bak de bodem met een steunvulling (bakpapier+gedroogde bonen) ongeveer 10 min. Verwijder de steunvulling en bak nog 5 min.
Klop de eiwitten (ook vd bodem, 3 dus) stijf met een beetje suiker. Roer de eierdooiers los met de kwark, suiker, slagroom en citroenschil/sap. Bestuif met de maizena en meng hier de stijfgeklopte eiwitten omzichtig doorheen. Laat de bessen uitlekken, vang de siroop op (lekker in een toetje) en roer de bessen door de kwarkvulling of spreid de bessen over de bodem en bedek met de kwarkvulling. Ongv. 35 min. in de oven tot de bovenkant mooi gekleurd is en de vulling stevig.

Origineel rabarberrecept van Smulweb

Resultaat: Een lekkere frisse moussige toetjestaart met een stevige zanderige korst. Ik maakte een cruciale fout: ik gooide de rode bessen met het suikersap in het kwarkmengsel: joegeldebom (Gronings voor dunne drab). Mijn vulling bleef dus eeuwen vloeibaar, ik heb de taart denk ik wel 3x teruggezet. Daardoor werd de bovenkant te donker, maar je proefde het niet. De vulling was door het sap wel mooi rose geworden. Na een dagje opstijven was het resultaat prima. De bodem zou ik misschien iets langer voorbakken, en de taart niet te hoog in de oven zetten ivm carameliseren van bovenlaag door verhit gril/verwarmingselement. Van de pitjes heb ik niets meer gemerkt!  Experiment geslaagd!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten