vrijdag 19 oktober 2018

Wat een heerlijkheid


 
Al heel lang stond het op mijn lijstje.
Theetuin Overleek, dicht bij Monnickendam (NH).

Eigenlijk wilde ik steeds de full monty: op een idyllische dag een fluisterboot huren, met bijgeleverde gevulde picknickmand en daarna aan de taart.
Omdat dat een beetje veel leek, schoof ik het steeds vooruit. Tòt ik besloot dan eerst maar voor de taart te gaan (what else?), soort nu of nooit.


Over fraaie dijkweggetjes (zolang ik zelf maar niet hoef te rijden) kwamen we bij een alleraardigst typisch zwarthout bekleed Zaanstreek huis met bijgebouwen. 
Al 10 jaar runt de fam. Deun (vader/moeder/2 grote dochters) dit mooie zelfgebouwde kleinschalige bedrijf aan het water, uitkijkend over de weilanden.
Naast het terras en binnen waren er ook zitplaatsen op het gras.
Wij spotten ons perfecte plekje: onder een boom, luie houten stoelen, bijna de benen in het water.
1e rang, met dobberende eenden en scharrelende kippen ter vermaak.
 
Uit de aansprekende, eenvoudige kaart kozen wij de huisgemaakte pate met gerookte paprika, zuurkool, creme fraiche, rucola en dikke plakken zuurdesembrood.
Al snel zaten wij te genieten, met de vrij dunne pate (gezellig in een potje) smeerden wij heerlijke, zeer voedende boterhammetjes. Toch een beetje picknicken...
Gelukkig samen 1 portie, zo was er tenminste nog plek voor taart.
Alle taarten zijn huisgemaakt door de moeder des huizes, ik moest natuurlijk de carrotcake proeven.
Nou, deze kwam ruimschoots door de ballotagecommissie. Niet gratis (4.30), maar de grote punt was zeker het geld waard. Rul, sappig, kruidig en niet overmatig zoet.
Bijna net zo lekker als die van mij...
Samen met lekkere thee, goede cappuccino, het herfstzonnetje en het mooie rustgevende Hollandse vergezicht: wat een heerlijkheid!!!
 
 

 



 
 
 
 
Wel heb ik thuis afgedwongen dat ik nooit meer op pad mag zonder goed fototoestel, de foto's deden de sfeer geen eer.
Ga vooral zelf kijken en genieten, maar wel snel: dit jaar alleen nog 20/21 en 27/28 oktober open. Daarna is het wachten op de lente, weer open medio maart 2019.
Gaan we zeker nog een keer, maar dan wel ook de boot/kano etc., heb zulke mooie foto's gezien van de omgeving!
 
Best goede parkeergelegenheid, gemakkelijker te bereiken va Monnickendam, geen suiker/lactose/glutenvrij etc.
Alleen de boten/picknick en high tea zijn te reserveren, overige: wie het eerst komt/eerst maalt



Geen opmerkingen:

Een reactie posten