donderdag 20 november 2014

Mosterd-Dillesaus, hm.

 
Na mijn gestudder met de spicy cacaothee moest ik natuurlijk ook nog iets met de Ton's Mosterd-Dillesaus.

Ik vind mosterd erg lekker, vooral de wat grovere milde soort (Groningse natuurlijk). Lekker in een sladressing, met mayonaise bij gebakken aardappeltjes, in een aardappel/haring of bietensalade. Voor net een beetje meer pit.
Dille is ook vaak goed, geeft veel gerechten net een mediterrane toets, een zoete zweem. Lekker in een kruidenmengsel met munt en peterselie, ook passend in alle bovengenoemde gerechten.
Maar dille-mosterdsaus? Niet echt mijn 1e keus. Voorzichtig proefde ik een beetje om een smaakkleur te krijgen.
Hm, beetje drillerig, zuur en toch ook zoet. 
Mijn 1e associatie was augurkensap en dat klopt natuurlijk, augurken worden ingemaakt met azijn, suiker, mosterdzaad en dille.



Hoe kon ik dat toepassen in een avondmaaltijd? Na veel wikken en wegen ging ik voor kip in romige mosterdsaus.
Kip-room-witte wijn en iets mosterd-achtigs moest toch wel lekker worden?
En het was lekker, uiteindelijk heb ik best nog wel een beetje lopen sleutelen aan de saus. 
Om de zure zweem kwijt te raken heb ik extra gewone mosterd toegevoegd, 't was dus eigenlijk gewoon kip in mosterdsaus.
Prima lekker met tagliatelle en beetgare broccoli, voor herhaling vatbaar.
Dat kan ik niet zeggen vd dille-mosterdsaus, die heb ik opgeborgen in het permanent archief (vuilnisbak). Waarom iets bewaren dat je nooit weer gaat gebruiken?


Kip in mosterd-dillesaus

500 gr kippendijenvlees, in stukjes
2 el olijfolie
1 sjalotje, gesnipperd
1 teentje knoflook
3 el bloem
1 dl droge witte wijn
(2 el dillemosterdsaus)
3 el mosterd (of meer)
1 dl slagroom/creme fraiche
zout en versgemalen zwarte peper
misschien beetje verkruimeld bouillonblokje
eventueel wat verse takjes dille.

Verhit de olijfolie in een braadpan en bak het kippenvlees lekker bruin.
Fruit het sjalotje en de knoflook erbij, strooi er bloem over en bak 1 minuut mee. Schenk scheutje voor scheutje de witte wijn erbij en roer tot een saus. Voeg de dillemosterd, mosterd en room door de saus.
Laat lekker pruttelen tot de kippendijen gaar zijn, indien nodig verdunnen met wat water/melk.  Of juist indikken met een papje van 1 el bloem en beetje olijfolie. Serveer met rijst of tagliatelle en bijv. broccoli.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten