vrijdag 30 september 2011

Zo simpel kan het zijn....

Volgende week viert mijn jongste alsnog zijn verjaardagsfeestje (was al 10 aug. jarig!). We gaan iets nu nog geheim culinairs doen, maar daar volgende week meer over. Vorig jaar hadden we ook een leuke verjaardag die eigenlijk uitblonk in simpelheid. Na de traditionele activiteiten (kadootjes verstoppen en zoeken/ cakejes versieren met vla, hagelslag en slagroom) gingen we koekjes maken. Gewoon simpele zandkoekjes, maar ik kreeg het idee dat de meeste het al heel lang niet hadden gedaan.
Vervolgens het uitstapje: niks geen zwembad/paintball/karten etc. maar een tochtje naar een aardappelboerderij. Elisabeth Hoeve in Nieuw Vennep (NH).
Met de boerin (die volgens mij in het onderwijs zat) gingen ze het land op en hoorden ze hoe aardappelen groeiden en bloeiden. Daarna mochten ze met gieken/tandvorken zelf aardappelen rooien. Gelukkig hadden we een stralende dag en konden ze lekker wroeten in de aarde zonder helemaal zwart te worden.
Met een kruiwagen vol zanderige aardappelen keerden we terug naar de boerderij waar de aardappelen gewassen werden in een soort grote wasmachine. Vervolgens werden er reepjes van gemaakt en bakte de boerin heerlijke verse patatten. Met limonade en en natuurlijk mayo hadden de kids een echt feestmaal.
Tussendoor mochten ze nog de kippen voeren, dit was ook bijzonder want hoe vaak hadden ze nu kippen van dichtbij gezien en dan nog zulke mooie! Op het erf stonden allemaal kleine fietsjes en tractors van de kinderen des huizes en daar mochten de heren heerlijk op crossen. Ik had er geen kind aan! Met een lekker appeltje voor onderweg keerden we enthousiast terug naar huis.
Thuis nog even de afgekoelde koekjes versieren en lekker buiten spelen. Met een zakje eigen koekjes vertrokken de heren daarna trots naar huis.
Ik heb nog heel vaak gehoord dat het zo'n leuk feestje was. Gelukkig wordt eenvoud nog gewaardeerd.

De hele week had ik meerdere blog-onderwerpen in mijn hoofd, maar er ontbrak altijd iets, geen foto of geen passend recept.
Bij dit blog had ik dus een leuk aardappelrecept willen plaatsen, maar ik had er geen klaarliggen die ik zelf getest had, laat staan een foto.
Wat ik wel heb is een leuk cakerecept. Hoort tenslotte ook toch wel bij een feestje.

Lamington's

 recept van quatre quart cake (gelijke delen van alles)

200 gr patentbloem (of 160 gr bloem+ 40 gr aardappelmeel)
200 gr boter
200 gr suiker
3 à 4 eieren (200 gr)
beetje bakpoeder
tl vanille-extract/merg
2 gr zout

Als de eieren zwaarder zijn, ook de andere hoeveelheden aanpassen.

Oven voor verwarmen op 150 C.
De boter met suiker tot room mixen. De eieren 1 voor 1, zout en vanille toevoegen.
De bloem in gedeelten bij mengen en iedere keer luchtig doorroeren.
De cakevorm (vierkant) invetten en bebloemen, evt bakpapier op de bodem.  Het beslag er direct in gieten en in 60-75-90 min (afhankelijk van vorm) lichtbruin bakken. Even laten rusten en dan los maken van bakvorm en omkeren op taartrooster om volledig af te koelen.

chocolade (melk-puur-wit), hoeveelheid afhankelijk van aantal blokjes cake
el water/melk (afhankelijk zie boven, niet te dun maken)
blokje boter
geraspte kokos

Koude cake in blokken snijden. Chocolade smelten met wat water/room. Beetje boter door heen roeren en iets laten afkoelen. Blokjes aan een vork/prikker prikken en boven bakje begieten met de chocoladeglazuur(ganache). Boven een ander bakje alle kanten met kokos bestrooien. Laten drogen. Simpel lekker.

Lamington's zijn een typisch Australische lekkernij. Soms zit er een tussenlaagje van jam of creme in. Ipv chocoladeglazuur zit er ook wel jam of lemoncurd aan de buitenkant. Voor het gemak kun je natuurlijk ook een kant-klare cake gebruiken.
Ik heb eigenlijk een beetje gecheat: mijn dochter Sacha had de cake gebakken en ik heb delen daarvan mishandeld tot blokjes. Mijn chocolade was misschien iets te puur (85%) maar het is een lekkere combo. Ook handige oplossing als je cake is aangebrand of niet zo goed gerezen. 
(camouflage truc)

PS. Er komt net een piña colada variant bij mij naar boven: cake bakken met rum, witte chocolade glazuur met kokos buitenkant. Is vast lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten