dinsdag 12 juli 2011

Nipte overwinning.

hartige taart met kip/pesto en gegrilde groenten
Afgelopen weekend nam ik deel aan een leuk culinair evenement: mijn nichtje van 12 had mij uitgedaagd voor een wedstrijd hartige taart-bakken.
Zij had namelijk eerder met een vriendinnetje thuis zo'n lekkere quiche gebakken dat ze het wel tegen mij durfde op te nemen. Die uitdaging moest ik natuurlijk aannemen.
Nou moet ik zeggen: ik ben niet zo van de hartige taarten. Ook bij mij thuis zijn ze niet zo gecharmeerd van de eiigge constructie in quiches etc.
Dus verzon ik iets dat meer een taart dan een quiche was.
Natuurlijk moest ik een keertje oefenen/proefbakken en besloot het deeg zelf te maken ipv kant-klaar plakjes.
Waarom kan ik toch nooit gewoon een recept volgen?
Ik had op internet iets van een kwarkdeeg gezien en vond dat wel verantwoord klinken. Vervolgens gooide ik er toch maar een ei bij, ook wat boter (ipv alleen olijfolie) en Parmezaanse kaas. Ik was super tevreden met een mooi soepel deeg.
TOT ik de taart ging blindbakken. Al het vet kwam naar buiten en de zijwand zakte in rimpels (zoals zo'n Shar-Pei hond), het was net kauwgom.
Snel trok ik het als kousen weer omhoog en besloot het maar gewoon eerst te vullen. Uiteindelijk was het resultaat aardig, maar veel te nat. Meer een ragout-taart. (vocht uit de tomaten/ gebakken kipfilet/ mozzarella/eimengsel?)
Voor de Grand Finale dus maar weer kleine veranderingen aangebracht. En het loonde: met een minimaal verschil (8.4/8.2) won ik de hoofdprijs, een leuk opschrijfboekje.

Klassieke quiche met ham en soepgroenten
Mijn nichtje en haar vriendin hadden erg hun best gedaan. En eerlijk is eerlijk: hun taart was meer een officiële quiche, met hamblokjes/soepgroenten en veel ei. Iets te laat uit de oven, maar de smaak was prima. Volgens het juryrapport (iedereen moest commentaar geven) was mijn taart iets vochtiger, maar ook een beetje flauw, zag er wel heel lekker uit en was de korst (te) stevig. Het was een gezellig samenzijn zo vlak voor onze vakanties en ik moet mijn schoonzus zeker nog het recept van de heerlijke bleekselderijsoep aftroggelen!
De volgende uitdaging staat alweer, nu voor de heren: verzin een culinaire spies voor de BBQ. Wij hebben al ideetjes, maar aangezien dit blog ook door de familie gelezen wordt kan ik daar hier niet over uitweiden!


eerdere versie
Hartige taart met kwarkdeeg, pestokip en gegrilde groenten
225 gr zelfrijzend bakmeel
150 gr kwark (ik had volle)
1 dooier
2 el olijfolie
(evt klontje boter)
20 gr Parmezaanse kaas (handje vol)
beetje zout

1 courgette
1 aubergine
paar plakjes ontbijtspek
1 kipfilet (klein gesneden)
3 el grove pesto
1 à 2 tenen knoflook(gesnipperd)
paar semi-gedroogde tomaten
paar verse basilicumblaadjes
paar EL kwark
1- 1,5  plak Bettine Blanc (of roomkaas)
2 eieren
grote schep creme fraiche
oregano
zout/peper

Verhit de oven op 180C.
Meng voor het deeg alle ingrediënten door elkaar en kneed tot een soepel deeg. Rol uit en bekleed een ingevette springvorm (bakpapier op de bodem).
Snij de aubergine en courgette in lange plakken, druppel er wat olijfolie over en smeer uit. Gril de groenten in een grillpan.
Bak de plakjes ontbijtspek lekker krokant in een koekenpan.  Bak de kipfilet met de knoflook semi-gaar en laat uitlekken. Pluk de stukjes tot klein en meng met 2 el pesto.
Prak de Bettine Blanc zacht en meng met de kwark, creme fraiche, eieren, 1 el pesto en peper/zout.
Vul de bakvorm met laagjes, tussendoor wat zout/peper/oregano. Bijv.  eerst de ontbijtspek (kleine vlokken), kip+ pesto, dan de aubergine, dan evt een beetje eimengsel, courgette, stukjes basilicumblaadjes, gedroogde tomaten en afsluitend het kaas-ei mengsel. Evt nog bestrooien met Parmezaanse kaas.  Zet ongeveer 30 min. in de oven tot mooi gekleurde, stevige bovenkant. Lekker met salade.

De zachte kipsmaak voegt niet heel veel toe en kan prima weggelaten worden, de ontbijtspek is wel belangrijk. Evt nog mozzarella en verse tomaat toevoegen, denk om vochtigheid.









 
 

2 opmerkingen:

  1. Je hartige taart ziet er erg lekker uit. Wij zijn er hier allemaal juist gek op!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om zo'n wedstrijd te doen met je nicht! De taart ziet er prima uit.

    BeantwoordenVerwijderen