vrijdag 29 april 2011

"Let them eat cake", Koninklijke bruiloftseten



Bovenstaande uitspraak wordt discutabel toegeschreven aan Marie Antoinette, de vrouw van de Franse Koning Louis 14e. Zij zou dit gezegd hebben toen haar verteld werd dat de arme boeren geen geld meer hadden om brood te kopen. De originele Franse uitspraak, qu'ils mangent de la brioche, verwijst naar een ook al  toen bekend luxe witbrood. Het gaf in ieder geval aan hoe ver zij van de samenleving afstond!


Hoe kom ik op dit thema?
Cake en Koninklijk passen natuurlijk helemaal bij vandaag: the Royal Wedding, de huwelijksdag van de Engelse prins William en zijn Kate (Catherine vanaf nu!).
Ik heb niet de hele uitzending gevolgd (er moet meer gebeuren), maar de highlights heb ik toch wel gezien. Fantastische jurk, ik zou bijna opnieuw trouwen. (hoewel ik nog steeds happy ben met de jurk die mijn moeder heel knap voor mij naaide, zelfs zonder patroon!).
Omdat ik toch al vandaag iets voor mijn blog zou schrijven leek het mij leuk om iets typical English te beschrijven.
Diverse opties kwamen voorbij, cakes, taarten, hapjes, maar ik vond een drankje eigenlijk wel zo feestelijk, een cocktail.
Een tijd terug kreeg ik bij mijn Engelse buurvrouw een heerlijk welkomst drankje, Pimm's. Bedrieglijk fris en licht.

Dus snel even naar de buurvrouw overgewipt voor het juiste recept.
Daar viel ik met mijn neus in de boter. Zij wist nog iets veel beters: Williams groom's cake. Haar ouders, die over waren uit Engeland, hadden een krantenartikel met recept meegenomen over de cake die Prins William graag wilde als 2e bruidstaart.
Dit schijnt een traditie te zijn uit de Britse Victoriaanse tijd, tegenwoordig is het meer traditie in de zuidelijke staten van Amerika.
Er wordt gezegd dat als een single vrouw een stuk van deze cake onder haar kussen legt, ze zal dromen over haar toekomstige man! (bye bye beddengoed).
Haar moeder had een ruime hoeveelheid van deze cake gemaakt, dus ik kon gelijk een stukje meesnoepen. Later bedacht ik dat ik natuurlijk eerst een foto had moeten maken, maar hij was zo lekker. Het doet een beetje denken aan een arretjescake voor volwassenen, puur met alcohol.
De echte bruidstaart wordt een traditionele witte meerlaagse taart, versierd met bloemsymbolen uit Engeland, Wales, Noord-Ierland en Schotland.
De groom's cake is meer een soort dessert bij de bruidstaart.



Williams groom's cake
Royal groom's cake

geschatte ingrediënten:
300 gr chocolade biscuits (officieel Mc Vitie's)
170 gr golden syrup (te vervangen door rijstestroop, maisstroop?)
400 gr pure chocolade
85 gr boter
140 gr rozijnen (bij voorkeur gedrenkt in 4 eetl. wiskey/rum)


Stop de koekjes in een plastic zak en sla er op tot ze grof kapot zijn. Doe de syrup, chocolade en boter in een pan en laat smelten. Voeg  de koekstukjes en de rozijnen toe.
Bekleed een 4kant bakblik met plastic folie en stort de massa er in. Goed aanduwen.
In de koelkast tot het stevig is, in plakken/blokken snijden.
In ander recepten kwam ik nog de toevoeging van amandelen, honing en/of slagroom tegen.


Prince William Royal Wedding Groom Cake                        


De echte cake wordt gemaakt door Mc Vitie's (soort Verkade) zelf gemaakt. Zij maken al koninklijke bruidstaarten sinds 1893.
Voor 600 gasten wordt er meer dan 18 kg chocolade en 1700 koekjes gebruikt. Goed voor de business!
  





Pimm's moet nog maar even wachten.  Je kunt daar ook weer zoveel over schrijven, genoeg voor een eigen post.
Toch: proost! Cheerio!!!!

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk recept! Een stuk van die cake in een zakje onder je kussen telt zeker niet?
    ;O)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had ik niet eens aangedacht! Misschien wel, who knows? Gr. Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yours looks delicious Gerry, we still have some left in the fridge! Groetjes Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Drie keer raden waar Puberdochter gisteren mee aankwam? Chocvol van Verkade. Ziet er hetzelfde uit, alleen niet zo dik. Ik moest gelijk aan je post denken!

    BeantwoordenVerwijderen