zaterdag 19 februari 2011

Eerste bevindingen over de nieuwste BBC Masterchef.

Afgelopen woensdag zaten we klaar voor de aftrap van de nieuwe serie van Masterchef 2011. Ik moet zeggen, ik twijfel nog een beetje aan de nieuwe format. De originele, droge no-nonsense aanpak van de voorgaande jaren is een beetje vervangen door de eenheidsworst van alle kookprogramma's van deze tijd.
Veel aandacht voor sentiment. Veel close-up's van emoties. De juryleden lijken geïnstrueerd te zijn om het beslissingsmoment (in/out) minimaal 30 seconden te rekken voor een zo groot mogelijke impact. Zelf hebben ze ook regelmatig last van overborrelende emoties, 1x moest Gregg Wallace zelfs zijn ogen langdurig droogwrijven! Het resultaat (de bereidde maaltijd) leek niet meer het belangrijkste onderwerp van aandacht of zelfs criterium voor een plaats in de final-20. Jammer.
Eens kijken wat volgende week brengt. Het vooruitblik-filmpje leek een kopie van de Australian Masterchef. Zelfde buxus-logo en ik zou bijna zweren dat het dezelfde keuken is. (of was dat nou de NL-versie?).

Zelf vervaardig ik zeker geen Masterchef-waardige maaltijden. Het blijven toch en beetje gewone gezinsmaaltijden. Wel met veel smaak!
Laatst wilde ik weer eens iets anders voor onze pasta. Mijn kids zijn geen grote liefhebbers van paprika maar ik moest mijn groentela wat leger krijgen.
De volgende oplossing viel goed in de smaak:

Tagliatelle met paprikasaus

Tagliatelle met paprikasaus (zeker 6 porties)

500 gr. tagliatelle
1 ui, gesnipperd
1 rode paprika, in kleine stukjes
1/2 groene paprika, in kleine stukjes
1 grote wortel, in stukjes
stukje bleekselderij
1 grote tomaat (of 2 kleinere), in stukjes (of 1/2 blikje tomatenblokjes)
1 teentje knoflook, geperst
visbouillon (1 1/2 blokje met vocht)
Pernod, ruime scheut
peper/zout
half bosje peterselie (met stengel), rest voor garnering
snufje tijm, snufje oregano
ruime kneep citroensap
scheutje balsamicoazijn
olijfolie

Fruit de ui in de olijfolie. Voeg de paprika's, wortel, bleekselderij en knoflook toe. Bak alles tot het wat zachter wordt. Doe de rest van de ingrediënten (behalve de citroensap en de balsamicoazijn) erbij en laat het zeker een half uur op een zacht vuurtje lekker pruttelen. Als het droog wordt nog wat water toevoegen.
Vervolgens alles pureren en op smaak maken met het citroensap en de balsamicoazijn. Ook hier water toevoegen als het te dik is. Er zou room bij kunnen maar ik hou zelf niet van romige tomatendingen.
Ruim verse peterselie er over strooien.

Lekker met een gestoofd visje! Wij hadden gewoon diepvrieskabeljauw maar elke vis zou lekker zijn. Ook goed met bijv. grote garnalen. Mijn kids hadden niet door dat er paprika in zat en in ieder geval konden ze het er niet meer uit peuteren! Voor herhaling vatbaar.

1 opmerking:

  1. O heb ik toch weer gemist. We hebben problemen met onze tv de laatste tijd dus missen nogal wat... Masterchef; ik weet nog steeds niet of ik dat uberhaupt wel een leuk programma vind alhoewel de oorspronkelijke BBC versie zeker erg leuk was... Maar nu dus ook in hetzelfde format als de rest? Hmm, jammer!

    BeantwoordenVerwijderen