maandag 15 november 2010

Ik maak geen reclame

Ik krijg de laatste tijd best veel reacties op mijn blog en de recepten! Dat is leuk en ook eng: heb ik alles wel goed opgeschreven, kan de lezer het gerecht wel op smaak afmaken als het een onbekend gerecht is? Etc.etc.
Op de hete eieren kwam in ieder geval een goede recensie. Ik geef dus nu ook het recept voor de bijpassende bami.
Waarschijnlijk is mijn bami absoluut niet Indisch, maar wel lekker.
Ik gebruik zeer veel groente. Mijn jongste is daar niet altijd blij mee. Laatst vond hij het echter zeer goed gelukt want er zou minder groente in zitten: gelukkig kon ik met een foto bewijzen dat dat niet het geval was!
( 1 kg voor 6 personen)


                            
In de tijd dat we nog in Den Haag woonden, pré-kids, maakten we eigenlijk voor het eerst goed kennis met de indische keuken. Door onze Indonesië vakantie, eetkamerrestaurant Bogor, Toko Toet en natuurlijk de Oosterse supermarkt achter de Bijenkorf. Onze grootste vondst was de pindasaus van Ratu culinair. Door deze grove korrels met water aan te maken ontstaat binnen no-time een heerlijke satésaus. Er zijn 4 smaken maar wij zijn blijven hangen aan de Petjel-variant (voor een soort warme Gado-Gado) omdat deze heerlijk citroenig en redelijk pittig is. Echt indisch, geen hollandse pindasaus! In onze huidige woonplaats zit geen toko maar gelukkig kan mijn buurvrouw voor supply zorgen van een toko bij haar werk. Dat is namelijk zo leuk: zeker 4 buren zijn nu ook aan de Petjel!

Lekkere bami ( voor 6 grote eters, of 2x)


1 ui, gesnipperd
1 gr.teen knoflook, gesnipperd/geperst
5 cm verse gember, geschild en gesnipperd
2 of 3 djoeroet poeroek blaadjes
evt. gedroogde garnaaltjes (surinaams?, echt heerlijk)
veel groente: bleekselderijstengel, wortel, bloemkool, 200-300 gr boontjes, broccoli, rode paprika, witte kool, tauge, paksoy, alles gesneden
1 pak bami van bijv. Honig
zonnebloem/arachideolie
ketjap manis, scheut
nam plah, vissaus, scheutje
sambal trassi, of gewone
beetje azijn, kan ook van augurken zijn
Boemboe sate, potje gemengde kruiden van Conimex, geen zakje, tl ofzo
poeder laos(galanga)1/2 tl, gember(djahé) 1/2 tl
gemalen kokos, beetje strooien
kneepje ketchup
blokje kippebouillon
petjel pindasaus van Ratu Culinair (toko, hopelijk)


Allereerst de bami koken, afgieten en koud laten worden. Zeker een dagdeel vt voren. Een scheut olie in de pan verhitten en het uitje fruiten. Als je de garnaaltjes gebruik: ook erbij. Daarna de knoflook, de djoeroet en de gember. Niet te hoog vuur. Vervolgens alle groenten behalve kool, tauge en paksoy. Lekker op hoog vuur roerbakken. Als het de droog wordt beetje olie of water erbij. Nu met de kruiden (boemboe, djahe, laos, sambal, ketjap en beetje kruimels van bouillonblokje) best hoog (iets te sterk) op smaak brengen want als de bami er doorheen zit gaat dat moeilijker. Door de bami zwakt echter wel de smaak erg af. Als de groente beetgaar is uit de pan halen en opzij zetten. De wok/wadjan schoonvegen en opnieuw verhitten. De afgekoelde mie roerbakken in ruim olie. Kapotsteken met de roerschep (?) tot alles niet meer aan elkaar kleeft. De groente weer toevoegen en alles mengen. De kool en tauge toevoegen en even meebakken. Weer water/olie toevoegen als het te droog wordt. Op smaak maken met extra boemboe, gember en ketjap. Nu de satesaus maken door de korreltjes bijna onder water te zetten. Even in de magnetron, roeren en nogmaal verhitten tot consistentie goed is. Als het afkoelt dikt het nog iets in. Een paar theelepels door de bami mengen (naar smaak). Afmaken met de azijn, ketchup, vissaus en kokos.


Lekker met gebakken banaan, hete eieren en kroepoek













2 opmerkingen:

  1. O ja ... Toko Toet, daar heb ik ook goede herinneringen aan. Heb ze ook weleens genoemd in een blogartikel http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/09/een-bruine-boterham-met-hagelslag-en.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo duik ik ook nog eens in jouw archief. Wij wonen nu prima maar als ik later groot ben (oud) verhuizen we vast weer teug naar Den Haag.
    Ik heb nog steeds het gevoel dat ik thuis kom als ik er ben.

    BeantwoordenVerwijderen