maandag 18 oktober 2010

Nu voor het echie....

Sinds ik het blog begonnen ben heb ik eigenlijk niet echt iets culinairs meegemaakt, van mij zelf dan. Zaterdag één van mijn man's specialiteiten gegeten: lasagna met kwark ipv bechamelsaus. Prima lekker maar geen foto en niet van mij. Zondag bij familie gegeten (ze lezen mee), was echt heerlijk maar het zelfde probleem als hierboven. Vandaag was echt het schrijven niet waard: opgewarmde kliekjes. Dus wat nu?
Niet schrijven tot er iets leuks voorbij komt of iets uit de oude doos?
Keuze genoeg: goed gelukte tractaties voor school of de taart waar ik laatst onze straatbakwedstrijd ter ere van burendag mee won of de pompoensoep die ik vorig jaar in de 'Week vd Smaak' voor mijn werk kookte?
Nog steeds geen foto's.
Mijn buurvrouw wist wel een oplossing: ik ben hen nog een taart schuldig voor het lenen van de steiger. Die gaan we inderdaad dus maar binnenkort maar bakken. (en fotograferen). Nu eerst maar een gouwe ouwe met geleende foto:

SAMBAL GORENG TELOR
Eieren in pikante saus.


Ingrediënten:
8 eieren (hard gekookt, circa 8 minuten),
redelijke ui,

2 eetlepels (arachide)olie,
1 grote teen knoflook,

1 theelepel djahé (gemberpoeder),1,5 theelepel laos (gemalen galanga),
3 à 4 theelepels sambal oelek of sambal oelek trassie,
2 à 3 theelepels  bruine basterdsuiker,
1,5 eetlepel tomatenpuree,
7 eetlepels gemalen kokos,

3 dl water
Bereiding:
Pel de eieren.
Leg ze tot aan het moment van gebruik in warm water.
Snipper de uien zeer fijn. Gebruik bijv een steelpannetje.

Verhit de olie en fruit de uien tot ze lichtbruin zien.Nu de tomatenpuree meebakken zodat de zurigheid minder wordt.
Roer er knoflook, laos (gemalen galanga), djahé, sambal naar keuze en suiker door.
Schenk er vervolgens 3 deciliter water bij.
Laat alles even flink doorkoken en roer er daarna de kokos door.

Vuur zacht, beetje laten inkoken.
Daarna proeven en evt. extra sambal of bruine suiker toevoegen. Een kneepje ketchup doet soms ook wonderen.
Leg de eieren in de saus en laat alles gedurende 5 minuten zachtjes pruttelen.
Je kunt ze heel laten of halveren en met de saus serveren.


Ps. waarschijnlijk zijn verse kruiden nog lekkerder maar zo is het zeker lekker bij bami/nasi en misschien nog een gebakken banaantje. Al jaren een gezinsfavoriet. Ook koud lekker.

1 opmerking:

  1. Dit lijkt me een heerlijk recept gaan we van het weekend bij de bami maken. bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen