vrijdag 22 juni 2018

Zonnetje in huis

 
Als ik mijn blog in een jaaroverzichten teruglees, zie ik door de seizoenen vaak een patroon van gelijksoortige recepten. Zo zit ik nu, bijna op de dag af met vorig jaar, weer (kort) in de 'magere fase': bikinitijd!
Tijd voor low carb, weinig granen, meer salades en groentes en veel fruit.
Dit past gelukkig ook heel goed bij het vers aanbod van de /lente/zomer zoals asperges, artisjok, bladgroentes, bloemkool, broccoli, bleekselderij, radijs, raapstelen, rabarber, kersen en ABRIKOZEN!!!!
Ik ben echt helemaal verslingerd aan de bitterzoete abrikozen, vind ze dit jaar erg mooi met rode blosjes. Heerlijk in de yoghurt (vers of compote), salades, mediterrane gerechten, uit 't vuistje en natuurlijk in taart (slaan we nu even over).

Op het moment ga ik het meest voor compote, gewoon kort gestoofd met lichte zoetaccenten en smaakmakers. Lavendel en honing versterken het zomergevoel, rozemarijn geeft een mysterieus mediterraan je-ne-sais-qua-smaakje. Ga zeker wat potjes maken voor minder zonnige tijden, maar nu verdwijnt het meeste in mijn bakje ontbijtzon:
kwark met Griekse yoghurt, rode besjes, ongebrande noten, pompoenpitjes, evt. stukjes banaan en een royale scoop abrikozengoud.
Zonnetje in een kommetje!



abrikozencompote

500 gr abrikozen
1-2 el honing
2 takjes verse lavendel/verse rozemarijn
drank? (Cointreau/sherry/cognac), niet voor de vroege ochtend....

Snij de abrikozen doormidden, verwijder de pit en verdeel in stukjes.
Breng met een mini beetje water en de smaakmakers aan de kook, laat op zacht vuur pruttelen tot de gewenste dikte/gaarheid is bereikt, voor moes langer doorkoken.
Let op aanbranden. Verwijder de kruiden takjes.
Evt. overschenken in uitgekookte glazen potjes (op theedoek), brandschone deksel er op en omgekeerd af laten koelen.

Ook leuk: chutney maken met ui, rode peper, kerrie, azijn en bruine suiker, lekker bij kaas of gebraden vlees.

kadootje voor de buuf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten