zondag 17 juni 2018

Even slikken


Vorige zondag was er ter ere vd jaarmarkt (toeristenseizoen) een appeltaartbakwedstrijd, daar moest ik natuurlijk aan meedoen.
Van elke taart werd 1 stukje beoordeeld op kleur/geur en smaak, de andere stukjes werden verkocht voor een goed doel: stichting Hart voor Borstkanker
Niet met oma's appeltaart natuurlijk, die ik wel het lekkerst vind, maar met iets speciaals.
In deze tijd vh jaar zijn er geen goudreinetten te krijgen, alle appels (oogst verleden herfst) zijn wat vlak van smaak of veel te zoet.



Mijn 1e gedachte gingen naar een taart met Marokkaanse touch, verse abrikozen, amandel griesmeelpudding, stukjes vijg ipv rozijnen, kaneel en oranjebloesemwater, getopt met pistachenootjes en amandelschilfers.
Hm, klonk lekkerder dan het was, vooral de pudding maakte alles heel weeiig van smaak, ging natuurlijk toch schoon op. (zag er wel mooi uit)


mooie zuurstokken uit eigen tuin
Over naar plan 2.
We zitten in het rabarberseizoen, de zure toon zou de appelsmaak kunnen liften. Zo gezegd zo gedaan. Mooi, de roze blosjes in de taart.
Hm, wederom niet helemaal wat ik in gedachten had, te rijk, te zoet, wel op het goede pad.


wèl of géén vlechtwerk?
Met enige aanpassingen (met rasterwerk, minder roomboter, meer bloem, minder suiker) leverde ik zondagochtend mijn mooie blozende taart in bij de jurytafel, best een leuke opkomst met 13 taarten. Veelal type 'oma'.

het Bakkerspleintje heet voor 1 dag het Bakpleintje
jureren is serieus werk
Na de blinde jurering ging de voorkeur vd jury uit naar nr 7, ik had nr 4....
Help!
Kon ik niet eens winnen van 12 andere amateurtaarten?
Nee dus, de jury was helemaal enthousiast over de vanillige appelcake-taart.
Deze was ook echt wel prima lekker (klein stukje geproefd), maar voor mij toch niet heel speciaal.
Daar zat 'm waarschijnlijk ook direct de kneep, die van mij was eigenlijk TE speciaal.

de winnaar met 'oma Greet Verkleedt', mijn foto haalde alle suffertjes
Teruglezend in de juryrapporten bleek mijn taart geen geur te hebben, maar wel een niet te plaatsen smaak (rozemarijn/kardemom?). De meningen verschilden van te licht tot mooi gebakken en van een 6 tot een 8.
Deze laatste kenner repte van een 'leuk eigenzinnig taartje', kijk, daar doelde ik op.
Lesje weer geleerd, nooit aanpassingen zonder proeven en niet altijd proberen het wiel uit te vinden. De meeste mensen houden nou eenmaal van vertrouwd en zoet.


de stukjes taart vlogen weg!

Onderstaand recept is zonder de 'verbeteringen'

beetje bloot?

aangekleed met raster

 
rabarber-appeltaart

50 gr amandelmeel
170 gr patentbloem
80 gr zelfrijzend bakmeel
snufje zout
160 gr fijne tafelsuiker
200 gr roomboter
1 tl kaneel
1/2 tl gemberpoeder
1/2 + 1/2 ei, losgeklopt

5 grote appels (Elstars?), geschild in stukjes of schijfjes

(evt. 1 tl gehakte verse rozemarijn)
220 gr rabarber, in kleine stukjes gesneden
15 gr tafelsuiker

125 gr creme fraiche
1 ei, losgeklopt
50 gr tafelsuiker
1 kneep citroen
(1 kleine tl gemalen kardemom)
grote hand amandelschaafsel

Doe de meelsoorten in een mengkom, rasp de boter boven de kom op een grove rasp (dip de boter af en toe in de bloem).
Voeg de suiker, kaneel, gemberpoeder en het halve ei toe en kneed tot een samenhangend deeg. Kneed niet te lang. Leg het deeg in de koelkast.
Verwarm de oven tot 175C.
Verwarm de rabarber met de suiker al roerend op laag vuur tot de rabarber een beetje gaar wordt en de suiker smelt. Laat afkoelen.
Bekleed een beboterde springvorm met de helft vh deeg en bak 10 min., laat iets afkoelen.

Roer de ingrediënten voor de vulling los met een garde tot een romige saus, mix met de appels en de rabarber.
Giet de vulling op de voorgebakken bodem. Kneed 30 gr. bloem door het achtergebleven deeg, rol uit op een bebloemd aanrecht en snij reepjes ter decoratie vd taart. Verdun het laatste halve ei met een el. water en strijk over de taartreepjes. Bestrooi met amandelschaafsel.
Bak de taart nog 40-45 min. tot mooi gekleurd. Let op de buitenrand, evt. afdekken met een ring bakpapier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten