vrijdag 31 maart 2017

Foodblogswap maart'17


Eind vd maand, tijd voor weer een foodblogswap.
Heel inspirerend zo'n swap, spieken op andermans blog, soms ook wel wat deprimerend.
Deze maand kreeg ik Potjes en Pannen van Anita, vol overtuiging, gedreven met visie en een ongelooflijk bezig bijtje. Ik voel mij direct aartslui.
Met 2 jonge kinderen, een moestuin, helpen in schoonpapa's poelierbedrijf, vanwege de gezondheid zelf kruidenmengsel en bouillonpoeders maken, recepten omzetten naar lactose en tarwevrij en ook nog zelf je brood bakken!
Doe ik allemaal niet, ik doe maar wat zonder groter plan.

Wat te kiezen voor de swap?
Dat zelf samenstellen van kruidenmixen sprak mij wel aan sinds Conimex mijn boemboe sésate uit de handel heeft gehaald (op internet zijn hulpgroepen opgericht) en bij gemaakte bouillon heb je het zoutniveau in eigen hand.
Al bladerend bleef ik echter hangen bij de breekbroodjes met kruiden en knoflook. 't Was al zo lang geleden dat ik zelf brood had gebakken...
Zo gezegd zo gedaan op 1 van de 1e mooie lentedagen stond ik laat 's middags veel te lang in de keuken.


Anita had een tarwerecept van Jumbo omgezet naar spelt, ik switchte het weer terug.
Wij mogen prima tarwe eten en van het speltmeel bak ik liever een neutraal brood.
Al snel had ik meer veranderingen in het recept aangebracht, 20 gram gedroogde gist leek mij toch extreem veel voor 500 gr. meel (zou ze verse bedoeld hebben?), teruggebracht naar 7 gram (mooi 1 zakje)
25 gr. oregano klonk ook bijzonder, dat zijn 2 hele potjes van Stegeman!
Ik had nog wel wat pesto, een paar gedroogde tomaatje en een beetje feta, ook een mooie combi van smaken.
Zonder al teveel nadenken mengde ik dit alles door het deeg.
Mijn bakskills waren wel een beetje roestig, ik stond echt te stuntelen.
Enthousiast was ik broodjes gaan vormen terwijl het deeg eerst gewoon moest rijzen. Alles weer aan elkaar geplakt, toen begon ik te twijfelen. Zou het deeg nog wel rijzen met al deze extra ingrediënten?
Nou ja, er was geen weg terug!


Na de 1e redelijke rijs maakte ik van het deeg allemaal kleine bolletjes en vormde er een breekbrood van. Zag er gezellig uit. (slecht fotolicht)
Na de 2e rijs konden de broodjes in de oven, al snel rook het hele huis naar pizza.
Voor mijn gevoel uren nadat ik begonnen was kwamen er prima mooie broodjes uit de oven, bruin, glanzend, net echt!


De broodjes leken wel 10 kleine negertjes, steeds verdween er weer 1.....
Vooral Antal was enthousiast over de warme broodjes, ik wilde graag dat mijn avondeten goed gegeten werd!

Zeker leuke broodjes voor bij een soep, salade of BBQ.
De broodjes hadden mooie kruim, maar ondanks de olie en de pesto vond ik ze nog een beetje droog. Ook miste het broodje naar mijn idee toch nog een beetje smaak ondanks alle toevoegingen. Waarschijnlijk was ik gewoon een beetje te zuinig met zout of was het toch de gemiste oregano?
Vast ook lekker om ipv olijfolie de olie vd tomaatjes te gebruiken.


Breekbroodjes met knoflook, pesto, gedroogde tomaat en feta

500 gr tarwebloem
120 gr/ml olijfolie (of minder)
2 el geperste knoflook (5 teentjes?)
4-6 el pesto
50 gr feta, verkruimeld
paar gedroogde tomaatjes op olie, 5 of meer
1 el oregano
300 gr lauwwarm water
7 gr. gedroogde gist
1 el zout
kneepje honing

Zet de gist met het lauwwarme water en de honing weg voor 10 min.
Vermeng daarna met het meel.
Voeg de overige ingrediënten toe en meng tot een nat deeg.
Mix in de keukenmachine met de deeghaken tot een elastisch deeg, op de hand > 10 min. tot je een vliesje kunt trekken van een klontje deeg.
Maak vh deeg een bol.
Vet een grote mengkom in met wat olijfolie, leg de deegbal er in en keer om zodat overal wat olie zit.
Dek af met plastic en laat rijzen tot dubbele volume (1-2 uur?) en een vingerprik zichtbaar blijft.
Duw het gerezen deeg plat op je bebloemde aanrecht en verdeel in gelijke stukken (20-25)
Vorm van de stukken kleine bolletjes/buideltjes door alle randen naar elkaar toe te brengen en te sluiten tot een bal, leg ze met de naad naar beneden losjes bij elkaar (ze rijzen groter) als cirkel of andere vorm op een bakplaat met bakpapier.
Dek de bakplaat af met plastic en laat weer rijzen tot het deeg langzaam terug veert bij induwen. 1 uur? Te lang gerezen deeg zakt in tijdens het bakken.
Verwarm de oven tot 210 C.
Bak de broodjes 20 min. of tot ze bruin kleuren. Ze moeten hol klinken als je er op klopt.
Eet smakelijk!


Dankzij de swap is mijn enthousiasme voor broodbakken is zeker aangewakkerd, heb al uitvoerig het broodboek van Levine weer eens doorgespit.
De smaak te pakken?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten