woensdag 13 november 2013

Lampionnetje lopen...


Maandag was weer een speciale dag, 11 november..
Mijn zwager werd 50!!!!!
Voor sommigen het begin vd carnaval-activiteiten (bij mij zeker niet!)
En natuurlijk St.Maarten.
Met je lampion langs de deuren, in ruil voor een gezongen liedje ontvang je wat koek/snoep/fruit.
Geweldig feest voor groot (ik dus), en vooruit ook voor klein!
Ik verkneukel mij altijd op het maken van een gezellige uitstalling, soort opmars naar Kerst.
Alleen verpakt snoep vind ik niet leuk. Naast mandarijnen probeer ik toch ook iets leuks te hebben.
Vorig jaar had Ilja herfstkoekjes gebakken, dat heb ik dit jaar voortgezet met een twist.
Omdat ik 's middags moest werken moest het 's ochtends allemaal nog even gebeuren. Lekker handig want ik maakte ook nog pompoensoep en een witte bonenschotel voor het avondeten.
Rennen en vliegen dus, 3 seconden voor ik naar mijn werk vertrok kwam de laatste lading uit de oven!


ongebakken koekjes

Het koekjesdeeg was een klassiek 1-2-3 deeg (1 deel bruine basterdsuiker, 2 delen boter, 3 delen meel), speculaaskruiden, vanille-extract en een 1/2 ei, heel fout op kleur gemaakt met levensmiddelenkleurstof.
Maar wel maar een héél klein beetje, puntje op een lepelsteeltje.
Groen en rood+geel en het basis bruine deeg, echte herfstkleuren.
Bietenpoeder en matcha thee zijn waarschijnlijk ook opties.
Het deeg verdeel je in kleine vlokken tot een bonte patchworklap, evt nog eens dubbelklappen en dan uitrollen.
Door al het kneden met de kleurstof en het uitrollen was mijn deeg veel te zacht geworden, ik kon er geen vormpjes uitsteken.
Met de hand heb ik dus gewoon een soort oogvorm uitgesneden en daar nerven ingekerfd. Het steeltje vorm je door een uiteinde even samen te knijpen.
+- 20 min. op 180C.

Door mijn tijdgebrek had ik geen gelegenheid meer voor echt mooie foto's
Nu zien ze er een beetje plastic-achtig uit, maar in het echt waren het mooie zanderige koekjes.
's Avonds kwam ik rond 7 uur weer thuis, net op tijd voor een staartje lampionlopers.
Veel kinderen waren aangenaam verrast, over de smaak waren ze ook allemaal zeer te spreken. Mission accomplished!


Ilja bleek (natuurlijk) ook nog koekjes gebakken te hebben, hele mooie zelfs.
Mooi door hun eenvoud.
Ze had een mapleleaf van Google-afbeeldingen overgetrokken en als mal gebruikt. Perfect!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten