donderdag 28 november 2013

Druk, druk, druk......





Het is hollen of stilstaan, alles komt te gelijk!
Deze week druk bezig met de voorbereidingen van de Sint (dit weekend), moet nog kado's kopen, papiermacheën etc., husband is net vertrokken tot vrijdag (perfect timing, knutselen in het vliegtuig), ik moest vanmiddag extra werken, ik moet bloggen voor mijn 2e foodswap (eerst nog koken), ik wil eigenlijk bloggen over Thanksgiving (morgen/vandaag 28/11/13) èn deze week moet ook een blog over de 1e mysterybox de deur uit: druk, druk, druk! (met niets)
Thanksgiving heb ik alvast maar geskipd, op de lange baan geschoven, first things first:

The mystery box!

Binnen de facebook groep van foodbloggers was het idee ontstaan om net als bij Masterchef Australia te koken vanuit een mysterybox.
Met verplichte ingrediënten iets leuks maken, slecht bijgestaan door simpele voorraadkast-artikelen (pantry).
Ongeveer 18 enthousiastelingen moesten een speciaal ingrediënt insturen en de computer koos random 6 basisingrediënten, waarvan je 3 verplicht moest gebruiken.
Mijn inzending was jasmijnthee (klonk wel goed vond ik, kan zoet en hartig).
Uiteindelijk moesten we het doen met: eend, aardpeer, zoete aardappel, linzen, peer en gojibessen.
Mijn hoofd begon direct te ratelen en al snel kwam een gerecht in zicht.
De pantry was erg beperkt en meer geschikt om taarten te bakken (meel, ei, boter etc.) en daardoor kwam ik op het idee om een variant op peking duck te maken, pannenkoekje gevuld met eend (en lente ui)
Daar heb je normaal gesproken een soort pruimensaus bij, nu in de vorm van een peer-gojibessenchutney.
Linzen combineren goed met eend en van de aardpeer wilde ik een soort dunne chips maken voor de crunch.

Ik had het plaatje voor mij, maar de uitvoering was een ander verhaal.
Eend bakken is best lastig, eerst is het te rood en opeens is het te gaar (leverachtig). Bij mij was het kantje boord.
De Puy linzen kookte ik met ui, knoflook, bouillon, tijm en een stuk bleekselderij. Na het afgieten lekker gemengd met het bakvet vd eend en wat balsamicoazijn. (als dressing)
De chutney ging prima, stukjes peer zachtjes geprutteld met ui, suiker, sambal, 5 kruidenpoeder, azijn en gojibessen. Leuk met het oranje kleurtje en samen verrassend lekker.
De pannenkoeken spreken hopelijk voor zich, niet te groot en een beetje dun.
Met tapasprikkers (als chinese stokjes) heb ik een buideltje gevormd.
Restte nog de chips van aardpeer: disaster.
De smaak was nog steeds best lekker (soort broccoli/wortel) maar in plaats van krokante chips waren het slappe olie-ige plakjes. Waarschijnlijk verkeerde temperatuur, te dik gesneden of was drogen in de oven een beter idee geweest.

Kortom, 't idee was leuk maar er is nog redelijk wat finetuning nodig.
Het kan een leuk voorgerechtje zijn met een dunner pannenkoekje, sappiger kruidiger eend en zonder de linzen.
Al doende leert men.......

Al met al een leuke opzet, maar mij lijkt het nog leuker als je gewoon 3 verplichte ingrediënten hebt met verder een compleet open pantry om de basis te complementeren.
Wordt misschien vervolgd!

Excuses voor het dorre stukje, 't is nu 01.25 uur. (ik moest toch ergens tijd winnen) 
Gelukkig kan ik morgen een beetje uitslapen om vervolgens te knutselen, koken, bloggen,.......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten