woensdag 29 december 2010

Top-secret kerstdiner

Met notentapenade gevulde champignons.

We hebben weer gezellige Kerstdagen achter de rug. Ik kan niet in details treden want mijn schoonmoeder is erg gesteld op haar privacy. Ik mag er niet over bloggen! Als gehoorzame schoondochter zal ik dus niet schrijven dat we lekker hebben gegeten bij ?? en ??  te ??. Mijn ouders daarin tegen zullen het prima vinden zolang het geen geroddel wordt, dus mam: de kalkoen met groentesaus, boontjes, stoofpeertjes en witlof was vertrouwd lekker!
Het weer was mooi, met soms zelfs een zonnetje. Prima fotoweer. Ik heb mijn kinderen dan ook geregeld lastig gevallen voor een mogelijke nieuwjaarsfoto. Na een dagje gezellig uitbuiken met neefjes en nichtjes zijn we over gelukkig prima wegen naar huis gekeerd. Er moest weer gewerkt worden.


Voor het examen 'perfecte schoondochter' zak ik nu definitief: een beetje journalistiek vrijheid vind ik toch wel geoorloofd, een tipje van de sluier mag ik best wel oplichten, het is geen bourka:
mijn schoonouders en ik hadden ons laten inspireren door het zelfde lekkere recept van enige Kerstjaren geleden. Toppunt van toeval? Genoeg reden om het blog-embargo op te heffen!
Oorspronkelijke was het een bijgerecht. Voor onze kerstborrel heb ik het vertaald in een lekker partyhapje:


met notentapenade gevulde champignons
2 of 3 oude sneetjes witbrood, tot broodkruim gedraaid
1 gepeld sjalotje, ragfijn gesneden
2 takjes peterselie
100/150 gr. gemengde noten (bijv. walnoot/hazelnoot/amandel) of alleen walnoot
50 gr. rozijnen
1 el notenolie
3-6 el olijfolie
peper/zout
100 gr ricotta/roomkaas (optioneel)
3 fijngesneden zongedroogde tomaten
evt een beetje sherry (1 el ofzo)
zeker 1 doosje champignons

Haal de steeltjes uit de champignons. Bak ze lekker bruin in een beetje boter. Maal het brood met de noten. Na toevoeging van de overige ingrediĆ«nten ( ook de steeltjes) ontstaat een smeuiige pasta. Dit kan ruim vt voren.
Het kan ook zonder de roomkaas, dan is het notiger.  Zelf vond ik de sherry wel een goede toevoeging.

Vul de champignons met een ruime hoeveelheid tapenade en plaats ze in een ingevette ovenschaal.
15 min. in de oven, 220 C.
Het is een vrij grote hoeveelheid. Restjes van de roomkaas-variant kun je heerlijk gebruiken als pastasaus (verdund met kookwater/melk) of als lasagnevulling in combinatie met meer paddenstoelen en/of geroosterde courgette/aubergine.

Bron: kerst-Tip, jaargang onbekend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten