zaterdag 28 maart 2020

Soort van applaus



Omdat ik altijd alleen maar de 1e dagen vd week werk heb ik natuurlijk best wel veel vrije tijd. Dit kun je vullen met opruimen, poetsen en ander natuurlijk belangrijk huishoudelijk werk, maar meestal ga ik bij dat soort gedachten snel op de bank zitten.
Iets waar ik wel altijd blij van word is bakken, koekjes, taart etc., the issue daarmee is echter dat ik wel wil bakken, maar niet opeten!
Binnenkort begint toch nog steeds een keer het bikiniseizoen!
Nu vindt de rest vh gezin het zeker geen punt om mij van dit probleem te verlossen, maar ik weet dat ik dan toch ook mee ga eten.
What to do?
Iets voor iemand anders bakken dus!

Als vorm van bedankje aan het zorgende personeel en andere werkers in de vitale beroepen (supermarkten!) werd er vorige week om 8 uur 's avonds in het hele land gezamenlijk geapplaudisseerd. Ik ben daar niet zo van, vind het toch wel een beetje populistische social media gemakkelijkheid. Zo van, ik heb iets gedaan, vinkje, en daarmee is voor velen de kous af. Beetje eigengeilerij.
Toch heb ik eigenlijk iets gelijksoortigs gedaan met een twist.

buurman op de huisartsenpost in het ziekenhuis
Opeens bedacht ik dat mijn buurtjes verderop allebei huisarts zijn met een gezin, eigen praktijk en ook diensten in het ziekenhuis.
Vast mega stressvolle tijd.
Ik kon mooi iets lekkers en voedzaams bakken, zodat zij en hun medewerkers even nieuwe energie konden opdoen...
Goed voor hen, goed voor mij.
Zo gezegd, zo gedaan.
Alles wat maar enigszins voedzaam leek heb ik gemixt tot een cakebeslag. Jammer genoeg wel weinig noten, buurman kan alleen tegen cashewnoten.
De muffins lukten wonderwel en zagen er lekker uit.
Licht gezoet met honing en zonder lactose (als we toch bezig zijn), niet uiterste decadentie, maar een proefexemplaar leverde tevreden resultaat.
Voedzaam stond voorop!

 
 
ontbijtmuffins (2x12)
 
5 eieren
3 zééér rijpe bananen
70 gr honing
300 gr volkoren tarwemeel
50 gr boekweitmeel/amandelmeel
1 zakje bakpoeder
2 el kaneel
50 gr geraspte kokos
sap v 2 sinaasappels
125 gr geraspte courgette (met schil)
200 ml neutrale olie
3 appels in cm blokjes (ongeschild)
100 gr rozijnen
evt 10-20 gr lijnzaad
50 gr havermout
 
extra:
knijpflesje honing
havermout
kokos
 
Verwarm de oven tot 175C.
Pureer de bananen met een staafmixer. Mix de eieren en de olie erbij met de mixer, daarna kan het meel en de kaneel erbij.
Schep met de hand de rest vd ingrediënten erdoor tot een redelijk stevig beslag.
Vet de holletjes van een muffintray in met boter en bestuif met bloem.
Verdeel het beslag over de holletjes, ong. 2 grote el/vormpje.
Knijp een beetje honing op het midden van elke muffin en bestrooi met beetje havermout en kokos. Zou ook met amandelschaafsel kunnen.
Bak de muffins 20-25 min. tot ze er van boven gezellig bruin uitzien (evt. roteren na 20 min.) en een metalen pennetje er droog uitkomt.
Laat 5 min. in het blik afkoelen. Friemel met het steeltje van een theelepeltje de muffins los van hun holletje en leg ze op een rooster om helemaal af te koelen.
Je zou er nu ook nog gesmolten chocolade over kunnen drizzelen, mooi/lekker, wel minder gezond!
 
Vanwege de Corona alles maar individueel verpakt (blijft ook langer vers) en in een doos afgeleverd bij de verbaasde buurman. Beetje klungelig, zonder voorbereidde speech.
Niet lang daarna kreeg ik een verheugd appje vd buuf waarin ze bedankte voor mijn gebaar.
De volgende dag nog een zeer positieve recensie, iedereen had heerlijk gesmuld vd muffins.
Mijn 'soort van applaus' was in goede aarde gevallen...., vinkje!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten