zondag 26 oktober 2014

All-in-one = hole-in-one!


Ik kwam er vandaag achter dat ik de 4e verjaardag van mijn blog gewoon helemaal vergeten was (23-10-10), te druk met allemaal onbenulligheden van het dagelijks bestaan.
Maar we maken natuurlijk altijd graag tijd om een feestje te vieren, 4 jaar begint ook al wel ergens op te lijken.
4 jaar geneuzel over eten, werkervaringen en gezin, ik ben nog altijd trots op/verbaasd over elke eigen blogpost die ik onder ogen krijg.
Natuurlijk zou ik kleine dingetjes veranderen (zoals foto's) , je maakt toch een ontwikkeling door, maar over het algemeen zou ik het vandaag precies weer zo doen.
De laatste tijd merk ik wel dat ik mijn blog minder tijd gun, verdrongen door andere tijdrovende activiteiten zoals taart bakken.
Dat is soms frustrerend want mijn hoofd zit elke dag vol met inspiratie, maar mijn perfectionisme verhinderd het zomaar snel bloggen.
Alles moet kloppen, dan maar wat minder vaak.
Kwaliteit boven kwantiteit.

Bij feest hoort taart en ik heb een geweldig nieuw recept dat ook nog eens weinig tijd kost!
De Mary Berry all-in-one victoria spongecake!!!!!!!!
Eigenlijk is het gewoon de quatre quart (FR), pound cake (USA) en 4/4e (NL),
4 gelijke delen van bloem, eieren, vet en suiker.
Het speciale is dat je alles in 1 kom gooit en het dan 1 minuut mixt met de mixer.
Niks boter cremen, 1 voor 1 de eieren er door kloppen, vervolgens nog 10 minuten door mixen. Gewoon alles kaboem bij elkaar en 1 minuut kloppen.
Ik heb voor het vet 1/2 roomboter en half olie gebruikt, het ene voor de smaak het andere voor de textuur en vochtigheid. Helemaal perfect.
Hole in one!
Ready to party.....

Upside-down pineapple all in one  victoriaspongecake

225 gr bloem
100 gr olie
125 gr zachte, bijna gesmolten roomboter
225 gr witte basterdsuiker of fijne kristalsuiker
225 gr ei, meestal 4 stuks met schaal gewogen
1 tl vanille-extract
scheutje alcohol (rum, cognac, grand marnier, Cointreau)
snufje zout
kneepje citroen
paar el. geraspte kokos zou kunnen

7 plakken ananas
4 el. kristalsuiker
25 gr gesmolten boter

Verhit de oven op 180C.
Mix in een beslagkom alle ingrediënten 1 minuut door elkaar tot een glad redelijk dik beslag.
Bekleed een springvorm met bakpapier. Smeer de gesmolten boter op de bodem, strooi de suiker er over. Plaats de plakken ananas in een mooi patroon en giet het beslag er bovenop.
Bak de cake ongv. 30-40 min. tot de bovenkant veerkrachtig voelt.
Laat 10 min. afkoelen en verwijder dan de bakvorm.
Draai de cake voorzichtig om en laat verder afkoelen.
Ook lekker met geklopte (rum) room, kokosroom of een karamelsaus

Eigenlijk is het een recept voor 2 individueel gebakken dunne platte cakes waar je dan slagroom en aardbeien tussen legt, sandwich-style.
De baktijd van 1 grote cake is daarom langer.
Ik vond het leuk om er een tarte tatin-variant vt maken, dit kan ook met ander fruit zoals banaan, appel, pruim, perzik.
Je kunt ook juist fruit in de bovenkant steken, het beslag 'groeit' er dan een beetje omheen. Afglanzen met een beetje verwarmde abrikozenjam.
Je kunt alsnog de cake doorsnijden en besmeren met bijv. nutella, gele room of jam.
Ipv. de olie zou je ook kokosolie, kokosmelk/creme en waarschijnlijk zure room, kwark, yoghurt of creme fraiche kunnen gebruiken.
Kwestie van uitproberen, heb je vaker taart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten