maandag 9 september 2013

gevulde paprika

niet 's werelds beste foto.....

Ik bèn inderdaad naar het strand gegaan, niet op de fantastisch mooie donderdag want toen ging ik uit plichtsbesef verven, maar wel op de vrijdagmiddag. (met dicht geknepen ogen langs de rozenbottels)
Natuurlijk was het toen bewolkt, eindigde zelfs met wat donder, maar het was nog steeds een heerlijk momentje voor mijzelf.
Mèt een roseetje en een pistoletje tonijnsalade. 
Net voor de 1e regendruppels was ik weer thuis.
Later brak het echter weer helemaal open en konden we zelfs nog lekker in het zonnetje buiten eten, gevulde paprika's.

Ik had op de markt heel veel paprika's gekocht, bedoeld om potten paprikasaus te maken.
Door al dat geverf kwam daar echter niets van dus nu was het tijd voor plan B.
Normaal gesproken vul ik ze met gehakt, ui, champignons, rozemarijn, tijm en gembersiroop, beetje zoet/hartig, maar nu was ik weer op mijn restjestour.
Vind ik altijd leuk, net als in een kookwedstrijd: "maak een gerecht met de volgende ingrediënten".
Ik moet zeggen, prima geslaagd experiment. Bij een deel van mijn kids zijn gevulde paprika's echt niet favoriet, er werd dus aanvankelijk gezucht en gesteund, maar uiteindelijk ging het schoon op!

Zonnig gevulde paprika's (6 personen)


2 kipfilets, in kleine blokjes
1 rode paprika, in blokjes
1 ui, gesnipperd
paar plakjes spek, ham of bacon in snippers
1/2 doosje champignons, in plakjes
1/2 rode peper, gesnipperd
1 stengel bleekselderij
snufje chilipoeder
2 tl dille
2 teentjes knoflook, geperst
1/2 bosje verse peterselie, stengels ook
2 el verse munt, gesnipperd
paar steeltjes van verse koriander
grote hand snijbonen, gesnipperd in 4kantjes
1/2 bouillonblokje, kip
1/2 blokje feta, 100 gr?
1 à 2 el slagroom
plakjes geschaafde belegen kaas
5 à 6 groene paprika's
evt  zout/peper/komijnpoeder

Zet een grote pan met water op voor de rijst.
Snij de paprika's doormidden en verwijder de zaadlijsten.
Als het water kookt laat je de paprika's 10 min. mee koken (tot iets zacht). Uit laten lekken en de rijst alsnog koken.
Verwarm de oven op 200 C.
Bak de ui en het spek aan. Voeg de paprika, bleekselderij, champignons, rode peper, chilipoeder, knoflook, peterselie, munt en steeltjes koriander toe. Roerbak tot een beetje gaar.
Vervolgens de stukjes kip en de gesnipperde snijbonen er door mengen, met het 1/2e bouillonblokje en wat water 10 min. sudderen.tot de kip gaar is.
Verkruimel de feta er boven en laat dit met het scheutje slagroom smelten in de saus.
Maak op smaak af met extra zout/peper, komijnpoeder en verse peterselie.
Leg de paprikahelften in een braadslede  en verdeel het kipmengsel erover. Dek af met plakjes kaas.
Giet wat bouillon/stoofvocht op de bodem en laat de paprika's lekker gaar worden en de kaas smelten
(10-15 min?). Lekker bij de rijst. Eet smakelijk!

Tast toe, maar prikken is misschien nu niet de handigste manier !!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten