dinsdag 19 maart 2013

Hoeveel voorraad kan een mens hebben.......?

 


Ik ben dol op kasten: je kunt er alles ingooien, deurtje dicht, niemand die iets ziet! Zo ook mijn keukenkastjes. Ik probeer niet de prijs voor beste huisvrouw vh jaar te winnen en dat toont.... (of wreekt zich).
Ooit dacht ik met een apothekerskast de oplossing gevonden te hebben, niks achterin verstopt dat er niet meer uit kan maar alles overzichtelijk voor het grijpen. Ik kwam bedrogen uit, zelfs hier kan ik stapelen en stouwen. 
Zo weet je soms helemaal niet meer dat je iets nog hebt en koop je gewoon nieuwe, mijn husband koopt sowieso alles nieuw als hij kookt (better save than sorry).
Vaak hebben we ook maar een deel vd verpakking nodig, de rest zwerft in een bewaarzak in de kast, zoals div. pasta's.
Ook zie ik vaak dingen in de winkel die ik ooit wil gaan maken en neem ik het alvast mee, net als vakantieschatten die nooit gebruikt worden.
Voor je het weet zijn zaken ook nog gigantisch over de datum.
Dit weekend had ik er opeens genoeg van, tijd voor rigoureuze opruiming
(toch voorjaarsschoonmaak???)

Het thema deze week is dan ook: eten uit de kast!
Ik ga niet naar de supermarkt, voor niets!
Nou scheelt het dat ik net vrijdag op de markt vis en veel groenten heb gekocht, daar moeten we het mee doen. (komt goed uit voor de portemonnee, we zijn zaterdag naar de Chinees geweest vanwege zeer goede CITO-uitslag, auw).
Mijn kids waren niet blij met mijn plan, ze zagen op tegen veel onduidelijke groenteprutjes. De belofte van pannenkoeken later in de week (meel uit de kast) maakte het iets goed.
De 1e ochtend ging het direct al mis, de smeerboter (halvarine) was op. Tja, dan eet je maar plakkend beleg op brood!
Ik heb mij zelfs voorgenomen brood te bakken als het brood opraakt, ik wil niet naar de winkel want dan neem ik weer van alles mee.
Wat als het WC-papier op zou raken, tja, dat is een probleem. Kranten zijn geen optie. Gelukkig heeft mijn man ook hier een voorraadje van aangelegd!
Ik heb een provisorisch weekmenu opgesteld, deze week is het meer voedsel dan culinaire hoogstandjes, de kast moet leeg.

Maandag: zalm vd markt, spaghetti met pesto, roerbakgroenten (knolselderij, wortel en broccoli met dille, knoflook en witte wijn)
Dinsdag: vegetarische chili (pot witte bonen, blik zwarte bonen, blik tomaten, courgette, paprika, blikje mais en beetje witte rijst)
Woensdag: combinatie van diverse pasta's met aubergine, tomaat, ricotta en verse basilicum/pesto
Donderdag: soort Brandade de Morue (aardappelpuree met gerookte makreel vd markt, knoflook, zure room, peterselie en misschien gerookte paprika)  met een rode kool-salade (had rode kool gekocht om eieren te verven)
Vrijdag: tosti's van al het oude brood met groentesoep (oude groenten) en misschien nog salade.







Dit moet de boel toch enigszins opschonen, een klein beginnetje. Ook nog grotendeels vegetarisch omdat ik geen vlees in voorraad had.
Long way to go, wordt vervolgd.....!

PS. kijk ook weer naar de nieuwe Masterchef BBC amateurs, 1e week al geweest, deze week wo-vr 20-21-22 mrt 2013
en voor de broodbak-liefhebbers: gisteren is een 6-delige serie met British Bakeoff chef Paul Hollywood begonnen, geheel over brood!
1e uitzending wordt 24 mrt  12.30 (NL-tijd) herhaald, normale uitzendtijd maandags 21.30 NL-tijd, BBC 2

Image for Classic Bread

Geen opmerkingen:

Een reactie posten