vrijdag 8 juni 2012

Ongewenst cold turkey





Daar ga ik dan met mijn goede voornemen om vaker te bloggen: sinds een paar dagen hebben wij een geblokkeerde computer, door een virus!
En wat voor 1, een Trojaans paard. Het is meegelift op een geïnfecteerde mail of internetsite. Niet direct bang worden nu, ik typ vanaf een niet geïnfecteerde (hoop ik) laptop. Dit bericht is eigenlijk een waarschuwing om een virus te herkennen en natuurlijk nog liever te voorkomen.
Ik was op een avond nog iets aan het opzoeken in de computer en opeens kreeg ik een mededeling in mijn scherm, zogenaamd namens Buma-Stemra en de politie. Het zag er erg officieel uit, wij zouden illegaal muziek/spelletjes gedownload hebben en kregen nu volgens wetboek artikel .... een boete van 100 euro. Om deze te betalen moesten wij bij de HEMA/NS en vele andere kanalen een prepaidkaart kopen en de code invullen op het scherm. Er zou geen ontkomen aan zijn want voor het bewijs beschikten ze over informatie van onze provider en het IPnummer van onze computer.
Nu had mijn man net een paar dagen ervoor geprobeerd een spelletje te downloaden maar dit was mislukt. Via Intertoys konden we het spelletje nog gewoon kopen (5 euro). Ik dacht dus even dat we nu een boete kregen terwijl we het spelletje gewoon legaal in huis hadden. Na iets beter de tekst bestudeerd te hebben vielen toch een paar taalfouten op. Ook liepen een paar zinnen niet echt lekker.
Ondertussen kon ik met mijn computer geen kant op, compleet vast, opnieuw opstarten hielp ook niet, steeds het zelfde scherm!
Mijn man ging eens met z'n laptop op internet speuren en het was snel raak: velen voor ons waren getroffen door dit virus, met een recente piek in mei/juni.
Het was het Heur/win 32 virus, zeer kwaadwillend. Het maakt je computer sloom en neem je besturing over. Nu snapte ik waarom ik recent vaak geredirected werd als ik een bericht aanklikte. Ook had ik veel last van pop-up reclames. Dit was al minstens 2 weken aan de gang, creepy.
Er bleek een oplossing mogelijk door een cd-rom te branden via Kadensky (anti-virus bedrijf). Zo gezegd zo gedaan, nu staat onze computer al 2! dagen te ratelen. Al onze bestanden worden gescanned op mogelijke virussen. Tot nu toe zijn er 27 probleembestanden geïdentificeerd. Geen idee hoe lang het nog gaat duren, wij hadden onze computer eigenlijk nooit opgeschoond. Het schijnt dat de computer tijdelijke bestanden aanlegt van alle sites die je bezoekt, nou dat zijn er veel in 3 jaar tijd!
Ik ben zo bang dat we belangrijke bestanden kwijtraken, foto's en natuurlijk mijn favorieten, ik ga dan gek worden. We hebben wel een backup op een externe schijf, maar dat is ook alweer enige maanden geleden.
Als alles weer werkt gaan we het toch anders aanpakken, regelmatig opschonen, betere viruswall en zo'n virusscan laten lopen.
Ondertussen merk ik hoe vaak ik de computer gebruik, voor het nieuws, emails lezen/versturen, bloggen en blogs bezoeken. Ik moet helemaal afkicken, cold turkey (100 naar 0). We hebben dus wel laptops, maar die zijn voor de kids.
Na een paar dagen kon ik het niet meer aan, ik kon niet meer op die stomme scan wachten, ik blog wel op de laptop.
Erg hoor, zo'n verslaving.

2 opmerkingen:

  1. Alhoewel ik nog nooit een virus/paard op mijn peecee gehad heb, boezemt het idee me dusdanig angst in dat ik trouw back-ups maak. In mijn Outlook agenda heb ik het als standaardtaak op elke zondag staan. Dat kun je bijna niet negeren. En het slaapt een stuk geruster, geloof me maar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar je moet dus ook opschonen en virusscannen want het vrijmaken is een hoop gedoe!

      Verwijderen