vrijdag 20 juli 2018

Soort van gezond


Laatst zag ik ergens een recept dat mij niet direct aansprak, maar wel nieuwsgierig maakte: snicker-dadels.
Heel eenvoudig, pitloze dadels, pindakaas, gehakte pinda's en pure chocolade.
Ik ben geen zoetekauw, maar een snickertje op z'n tijd vind ik niet te versmaden.
Niet bar gezond natuurlijk, zo'n suikerbommetje, dus stel je nu eens voor dat de dadelcombi net zo lekker is, maar dan een stukje gezonder?
Het proberen waard!

Gezond is een rekbaar begrip, net welke bril je opzet. Dadels bevatten ook veel suikers, pindakaas verzadigde vetten etc.etc.
Toch voelt het gezonder (geen kunstmatige fratsen) en bij alles geldt: met mate...
Speurtocht op het net leverde wel veel alternatieve snickerrepen op, maar eigenlijk niet veel in de deze pure eenvoud.
Meerdere proefsessies (geen straf) waarbij ik merkte dat de chocolade toch echt bij voorkeur wel 85% moet zijn (anders wordt alles te zoet), je niet te veel pindakaas moet gebruiken (te veel blehh in je mond) en best veel gehakte pinda's cruciaal zijn voor enig mondgevoel.

Het zachte dadelvlees werkt als smeuiige caramel, de rest spreekt voor zich.
Zo simpel, zo lekker.
Ook nog eens glutenvrij, suikerarm, lactosevrij en vegan (afh. van de gebruikte chocolade), en ook nog eens mooi! vink, vink, vink!
Als ik een theetentje had, zette ik deze direct op de kaart als bonbon.
Wie weet, ooit in de toekomst!


snickerdadels

aantal zachte gedroogde dadels
pindakaas, met/zonder stukjes
ongezouten pinda's, gehakt (geen kruim)
pure chocolade, 85%? 50 gr?


Ontpit de dadels voorzichtig door in de lengte een ondiepe snee te maken en de pit er voorzichtig uit te wippen.


Vul de dadels met een ruime mespunt pindakaas en duw weer een beetje in vorm. Bestrooi de plakkerige pindakaasvulling rijkelijk met stukjes pinda.


Leg de dadels op bakpapier op een bordje/plankje 10-15 in de vriezer zodat de chocolade dadelijk goed ophard.
Smelt de chocolade au-bain-marie tot vloeibaar, (niet te heet laten worden), 2 à 3 cm diepte is genoeg.
Een klein bakje plaats je gemakkelijk in een vergiet in een pan, het hete water mag de bodem niet raken. Haal de dadels uit de vriezer.


Leg de koude dadels in de ondiepe chocoplas en haal met een klein vorkje er weer uit. Laat choco aflekken door het vorkje met de steel op de rand vh bakje te tappen, plaats de chocodadels op het bakpapier en laat opharden. Niet te warm bewaren.
Eet smakelijk!



3 opmerkingen:

  1. Hé Gerry, ik was toch even nieuwsgierig naar je blog. Ziet er leuk en lekker uit hoor! Deze dadel"bonbons" ga ik binnnkort proberen��
    Groetjes Trea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé nichtje, gezellig dat je even komt buurten (ook wel eng)
    Deze bonbons zijn echt heel lekker, je moet wel wat mollige dadels nemen, niet die dunne, droge exemplaren van de EKOPLAZA (haha). Ik koop ze altijd in een kartonnen doosje van een Marokkaans merk, zitten ze allemaal netjes in gevleid.
    Familiedag was gezellig, mocht jullie ooit eens naar het strand willen ofzo, kom zeker langs, eten we wat! Doei.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat helemaal goed komen. Wij vonden het zondag ook erg gezellig.
    Wanneer we een keer richting Castricum gaan geef ik van te voren een seintje!
    Doeg😊

    BeantwoordenVerwijderen