donderdag 31 mei 2012

Overflow.


Mijn blogritme is een beetje verstoord. Het komt er niet meer zo vaak van. Deels omdat een tijdje terug mijn werkdagen zijn gewijzigd en deels omdat ik mijzelf vaak gewoon geen tijd gun. Ik blog het liefst als niemand thuis is. Nou, er is bijna altijd wel iemand thuis!!
Dat vind ik (misschien) wel het grootste nadeel van pubers: de schooltijden. Of ze zijn het eerste uur vrij, òf er valt een les uit òf ze hebben gewoon maar les tot het 6e (14.00 uur?). Zijn mijn lagere school kids net weer vertrokken na de lunch komt er alweer een middelbareschool puber binnen zetten.
Van mij mogen ze niet de hele tijd achter de computer dus kan ik het zelf natuurlijk ook niet doen. Wèg middag. 's Avonds vind ik ook zo ongezellig voor mijn man (en hij denkt dan ook natuurlijk dat ik computerverslaafd ben).
Blijven dus maar weinig geschikte momenten over naast het huishouden/boodschappen/koken/relaxen. Ondertussen stapelt de inspiratie zich op want er komt natuurlijk wel genoeg voorbij waar ik over kan bloggen. Iets dat ik lees/ gekookt heb/meegemaakt heb/gefotografeerd heb. Aan de ene kant wel handig als reserve in tijden van writersblock, maar er ontstaat een beetje een overflow. En sommige items zijn seizoengevoelig en kun je later eigenlijk niet meer gebruiken. (daar ben ik goed in hè, problemen zien, perfectionisme).
Tijd voor schoon schip dus, de komende tijd ga ik proberen weer wat vaker te bloggen of mijn blogjes wat minder arbeidsintensief maken.
Zo had ik laatst in onze tuin foto's gemaakt van planten met een culinaire mogelijkheid. Een culinaire belofte. Sommige meer dan andere, neem bijv. de sering.


Fantastisch mooie boom, prachtige bloemtakken, heerlijke geur. De boom stond al in onze tuin en ik ben erg blij met de donkerpaarse kleur. Ook mooi voor een boeket binnen, maar dat plezier duurt nooit zo lang (ondanks 7UP/bleekwater etc.)
In een programma van Jamie Oliver zag ik dat je de bloemetjes ook kon eten. Er werden decoratieve ijsblokjes van gemaakt, heel mooi met een bloemetje binnen in. Nou, ik kan je vertellen, het is gewoon erg bitter! Geen succes.

Maar er was meer: bieslook.

Overal lekker in door het uiige smaakje en als bonus ook nog prachtige bloemen die je weer in een salade zou kunnen gebruiken. Ik neem mij ook steeds voor uien te gaan planten ivm de mooie bloemen.
Vorig jaar heb ik van mijn ouders een aalbessenboompje gekregen, toen geen bes gezien maar nu zitten er zowaar een paar trosjes aan. Ik hoop dat ik ze eerder kan oogsten dan de vogels!







oregano
Ooit had ik rozemarijn, tijm èn oregano, nu alleen nog oregano. Onverwoestbaar ondanks de strenge winters. Hoewel gedroogd eigenlijk een sterkere smaak geeft gooi ik af en toe wat blaadjes in een zomers gerecht, alleen al voor het idee!


Niet altijd blij ben ik met het zevenblad, het woekert overal en is bijna onuitroeibaar. Toch biedt ook deze plant culinaire mogelijkheden, laatst o.a pesto en soep gemaakt, wordt vervolgd......






Tot grote vreugde van onze jongste, Antal, hebben we dit jaar weer de braam op ons terras laten groeien. Enigszins onhandig met blote voeten, maar hij vond het echt geweldig stoer om met vriendjes even bramen te gaan plukken in eigen tuin. Daar hebben wij natuurlijk graag wat pijn voor over (hoewel..)


Tot slot hebben we nog steeds de vlierbes van vorig jaar. Maar aangezien de siroop ook nog steeds in de koelkast ligt, denk ik niet dat er dit jaar iets met deze boom gaat gebeuren, hebben de vogels ook iets!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten